Les ADF llauraran per primera vegada camps del Berguedà per prevenir incendis forestals

Les Agrupacions de Defensa Forestal (ADF) del Berguedà, el Solsonès i Osona ja s’han posat a treballar per llaurar els camps i fer franges de seguretat per prevenir incendis forestals. Es tracta d’una mesura pionera a Catalunya, que preveu llaurar 6.500 hectàrees i que és conseqüència d’un acord assolit entre el departament d’Agricultura de la Generalitat i les ADF, davant l’elevat risc d’aquest estiu als boscos catalans.
La idea és llaurar els camps perquè –explica la Generalitat– “serveixin d’infraestructures de prevenció i puguin ser d’utilitat en cas de que es produeixin incendis”. Des del departament destaquen que el fet que els camps estiguin segats i posteriorment llaurats “és un factor important per reduir la capacitat de propagació del foc en cas d’incendi”. El president de l’Agrupació d’ADFs del Berguedà, Pere Farré, comenta que hi ha pagesos que endarrereixen la llaurada per esperar a que la terra estigui més tova i no desgastar tant la maquinària i consumir menys combustible. Per això, valora positivament que la Generalitat ajudi a avançar aquesta tasca.
La intervenció consistirà a llaurar els camps “a banda i banda” de vies de comunicació i amb una amplada de 200 metres. Les zones que es llauraran s’han seleccionat entre 60.000 hectàrees i s’han triat després de diverses reunions amb les agrupacions durant la darrera setmana i “analitzat els terrenys de cada comarca segons l’historial d’incendis, els vents i l’orografia del terreny”. Farré explica que les ADF del Berguedà es reuniran de seguida per iniciar els treballs a la comarca i es demanarà la col•laboració dels pagesos.
De fet la sega ja ha finalitzat a tota la comarca i, fins i tot diumenge a la nit va ploure, encara que molt poc. Són factors que afavoreixen per llaurar i preparar-se per a la pròxima onada de calor que farà arribar aire càlid del Sàhara molt sec, de manera que coincidiran dos factors que propicien els focs com són la humitat baixa i les altes temperatures. En aquest sentit, el president de les ADFs berguedanes demana la màxima precaució a tothom. Per avui al Berguedà el risc d’incendi és en general moderat, tot i que en alguns punts es considera alt.