La temporada de bolets al Berguedà ha començat forta i més d’hora del què és habitual

Les pluges de juliol i agost han fet avançar enguany la temporada de bolets. Al Berguedà, des de finals de juliol que se’n troben, i a finals d’agost els boletaires més experimentats ja n’han omplert cistelles. Rovellons, ceps, rossinyols i camagrocs són les espècies que creixen per ara als boscos de la comarca. “Ja fa setmanes que se’n poden trobar, està sent un any peculiar”, ha dit Juan Martínez de Aragón, enginyer de Forests i investigador del Centre Tecnològic Forestal de Catalunya, a Solsona. Tot i això, la qualitat no és òptima, ja que segons l’expert en bolets i paradista de Cal Rosal, Pere Muixí, “el problemes és que les temperatures encara són altes pels bolets, i en surten molts de podrits”.

Les condicions climatològiques sembla que seran favorables pels bolets i que serà una tardor fructífera, però és difícil garantir una bona temporada boletaire perquè “hi pot haver canvis de temps que l’espatllin, ja siguin forts vents o dies de sequera”, ha comentat Pere Muixí. En la mateixa línia s’ha pronunciat Martínez de Aragón, “si continua plovent, tot indica que aquest any hi podria haver una bona campanya. Ara bé, l’any passat la situació era similar i de sobte van començar a pujar les temperatures i a fer vent i tot es va aturar”, ha recordat.

Els boletaires que tenen fal·lera de bolets ja han omplert les primeres cistelles aquests dies als boscos berguedans, i els que s’estimen més degustar-los també ja n’han pogut comprar. Per exemple, des de principis d’agost en ven Glòria Garcia a la parada que té instal·lada al peu de la C-16, l’eix del Llobregat, a tocar de la benzinera de Guardiola de Berguedà. I aquest setembre obriran els dos mercats del bolet de la comarca, el de Guardiola (a mitjans de setembre) i el de Cal Rosal (el dissabte 6).

UN BON ESQUER

Els bolets són un bon esquer per atraure visitants al Berguedà, de fet la tardor és una època forta pels establiments turístics i pels restaurants, molts dels quals se sumen a la campanya de la Cuina del Bolet, oferint menús de plats cuinats amb bolets. Gastronomia, mercats, fires i festes a l’entorn del bolet, són propostes llamineres que fan viva la tardor al Berguedà.