El Túnel del Cadí compleix 30 anys. El 29 d’octubre de 1984, aquest dimecres, farà tres dècades que es va inaugurar una infraestructura bàsica per al Berguedà, per al desenvolupament econòmic i social. Un túnel que va entrar en servei l’endemà de la inauguració, el 30 d’octubre del 1984. Per tant, aquesta setmana celebrem una efemèride remarcable a la comarca.
El Túnel del Cadí, que té cinc quilòmetres de longitud, ha servit per articular el territori tant a nivell comarcal com nacional. Uneix la Cerdanya amb el Berguedà i amb la resta de Catalunya. Connecta Catalunya amb França i és una porta a Europa.
L’obertura del túnel va servir per millorar les comunicacions viàries. A partir d’aquí es van anar construint les variants de les carreteres per fora dels pobles, i després es va anar desdoblant progressivament l’Eix del Llobregat. Ho ha recordat Nicolás Viso, alcalde de Bagà, que és el municipi on comença la concessió del túnel. Ha dit a Ràdio Berga que “el túnel ha marcat un abans i un després”, i que “Bagà era un cul de sac”:
També ha recordat que el túnel es va fer en una època marcada per la crisi de la mineria i el tèxtil al Berguedà, fet que va obligar a la comarca a reconvertir-se i apostar pel sector serveis i pel turisme, fet que hi va contribuir el Túnel del Cadí.
En els àmbits empresarial i turístic també hi ha coincidència en els beneficis que ha portat el túnel. Ha ajudat les empreses del Berguedà a estendre el negoci, tal com ha comentat el president de l’ACEB (Associació Comarcal d’Empresaris del Berguedà), Josep Fígols, que també ha parlat del futur:
Ara, l’assignatura pendent és el desdoblament de l’eix del Llobregat, la C-16, de Berga en amunt, fins al Túnel i fins a Tolosa. L’alcalde de Bagà, Nicolás Viso, reconeix que serà complicat que a curt termini s’inverteixi en grans infraestructures com aquesta, però està convençut que l’autovia arribarà i “ho seguirem reivindicant”, ha dit:
El Túnel del Cadí és actualment, des del desembre del 2012, una infraestructura gestionada per Abertis. És l’empresa que s’encarrega de la gestió del túnel després que la Generalitat cedís l’explotació de la infraestructura, mantenint això sí la propietat del servei, que continua sent públic. L’empresa concessionària explota el servei a canvi dels peatges que li abonen els usuaris del túnel, mantenint la gratuïtat pels veïns del Berguedà, la Cerdanya i l’Alt Urgell.
Des de l’entrada en servei del Túnel del Cadí, ha augmentat moltíssim el trànsit anual que hi passa. L’any passat van ser més de 2 milions de vehicles, mentre que el primer any de funcionament del túnel, el 1985, no van arribar als 875.000. I és que l’accés ràpid al Pirineu ha fet que aquest pas subterrani hagi anat multiplicant el trànsit a la via, sobretot durant els caps de setmana.
El túnel durant la construcció i un cop acabat, vist des de la banda Cerdanya. AUTOR: tunelsbarcelonacadi.cat
Vídeo de commemoració dels 30 anys del Túnel del Cadí.