CiU vol una Berga “oberta enfora i protagonista al país i més enllà”

Convergència i Unió (CiU) ha explicitat a Berga la seva voluntat per fer que la ciutat exerceixi en el proper mandat “el lideratge del Berguedà, assumint les responsabilitats que té com a capital i fent de motor de la comarca”.

Per fer-ho possible, l’alcaldable de la federació al municipi, Antoni Biarnés, ha ressaltat que cal “promoure i comprometre’s amb d’altres ciutats, fer xarxa, a través d’interessos comuns”. Això implicaria, per exemple, estar en contacte amb les altres capitals del Pirineu central, la resta de ciutats de la Catalunya central o bé les localitats que siguin Patrimoni Immaterial de la Humanitat. Biarnés ha considerat, en aquest sentit, que “la Patum ens ha de servir per posar Berga al mapa del món”. Per la federació, es tractaria “que aquestes xarxes de ciutats treballin temes d’interès comú, comparteixin experiències i bones pràctiques i aprofitin les economies d’escala i els recursos i punts forts dels seus membres”. De manera que també es vol estar en contacte, entre d’altres, amb poblacions catalanes d’entre 15.000 i 25.000 habitants, en termes de gestió de serveis públics i, per exemple, de circuïts culturals.

D’aquesta forma es buscaria “consolidar les capitalitats que Berga pot exercir a nivell català” i es voldria fomentar àmbits – també a nivell turístic – com la Patum, els bolets, la música o el carlisme.

Una agenda cultural única i una sala d’exposicions

En un acte, celebrat divendres a la Biblioteca Vinyes i Cluet de Berga, la federació ha reflexionat sobre les diferents propostes que presenta a nivell cultural. En aquest sentit, Antoni Biarnés (CiU) ha parlat aquest matí de dilluns a Ràdio Berga i a l’AquíBerguedà.cat, i ha indicat que, en la trobada, diferents membres del teixit cultural de la capital de comarca van posar en rellevància «el fet que aquest sector és viu» a la ciutat; però cal treballar en la seva coordinació, creant per exemple una agenda única cultural on hi sigui “tot”. Per Antoni Biarnés “va ser un acte molt participat i positiu que va donar unes conclusions interessants”. Biarnés ha afirmat que “tenim molts actius com a ciutat, a nivell de creadors, equipaments, festivals, i ens falta d’una banda estar més orgullosos d’això i reivindicar-ho; i de l’altra assegurar-nos que arribi als ciutadans, en aquest sentit: amb una agenda global que arribi a tothom”. A més, d’aconseguir una millor coordinació entre les entitats.

Al debat, hi han participat, per exemple, Toni Gol, poeta; Angelina Vilella, pintora i artista; Jordi Sabata, músic; i Ramon Gassó, cinèfil; així com també el lama budista de Vallcebre, Thubten Gyatso. En l’actitat també s’ha reflexionat sobre la necessitat d’una sala d’exposicions a Berga, que “podria situar-se a Sant Francesc”.

Quatre eixos en matèria turística

Pel que fa el turisme, Antoni Biarnés ha parlat amb Ràdio Berga de diferents eixos a tractar. Un dels quals és el poder justificar una vinguda a Berga a veure coses de la Patum “en una època que no hagi de ser estrictament Corpus”. A curt termini, així, es planteja “reforçar” l’actual Casa de la Patum, amb el material que hores d’ara implementa l’exposició itinerant de la festa; elements històrics que es puguin mostrar i alguns tallers, “per fer un paquet més gran i acabar podent oferir una visita d’una hora de durada”, complementant-ho amb els altres actius turístics de la ciutat.

A llarg termini, Antoni Biarnés diu que “ens hem de proposar iniciar el Centre d’Interpretació de la Patum, per poc a poc anar tenint aquest centre que donaria visibilitat i dignificaria la festa”, encara que ha matisat que “no serà cosa d’un any, i probablement tampoc d’un mandat”.

En turisme, ha ressaltat quatre grans motors: “Patum, Queralt, Rasos i tot un conjunt d’altres coses com el Carlisme o la gastronomia”. Pel candidat de CiU, “quan els quatre comencin a caminar en paral·lel, es potenciaran mutualment”.

Biarnés ha conclòs, de la mateixa manera, que: “Berga no serà mai una ciutat només turística; però el turisme és un complement important per la seva activitat econòmica”.

 

FOTO: Acte a la biblioteca, divendres al vespre. AUTOR: Twitter/Ramon Minoves