Procés Constituent organitza xerrades al Berguedà i al Solsonès per informar a la població sobre el TTIP

El TTIP (Tractat Transatlàntic de Comerç i Inversions) va començar-se a gestar formalment fa 3 anys amb l’objectiu d’incentivar l’intercanvi de béns, serveis i inversions entre Estats Units i la Unió Europea. La idea era anar més enllà del que pogués fer l’Organització Mundial del Comerç (OMC), i concretar un acord polític a finals de 2014. Se li va donar el nom, en anglès, de Tractat Transatlàntic de Comerç i Inversions (en anglès: ‘Transatlantic Trade and Investment Partnership’).

Aquest tractat pot anar “en contra els drets laborals, culturals i fonamentals de les persones”. Així ho veuen des de Procés Constituent, formació que ha començat ja xerrades i actes pel territori per tal d’explicar un acord que els preocupa a molts nivells: “Aquestes negociacions, a més, són secretes. Només hi ha pocs documents filtrats i això afecta la democràcia, ja que les decisions que afecten als ciutadans sempre s’han d’aprovar de manera pública. Fins i tot els eurodiputats tenen molt poc accés als documents i per accedir-hi han de passar uns alts controls de seguretat i a més, jurar que allò que llegeixen no serà difós”, han explicat Ernst Krose i Fina Santamaria, membres de Procés Constituent al Berguedà.

Fina Santamaria, de fet, ha afegit a una entrevista a Ràdio Berga i a l’Aquiberguedà.cat que ”tots els drets socials i laborals que hem aconseguit lluitant a Europa, quedarien relegats a les pautes que tenen aquests conceptes al mercat americà. Realment seria anar enrere, ja que aquest tractat elimina les regulacions socials i mediambientals europees per fer-les assemblar a les d’Estats Units”. Santamaria ha alertat del fet que els drets americans estan, en aquest sentit, per sota dels estàndards europeus.

Un altre assumpte que hi quedaria inclòs, segons Krose, són els Tribunals d’Arbitratge. Ernst Krose ha descrit en què afectaria el TTIPP en aquesta qüestió, segons el seu punt de vista:”Els Tribunals d’Arbitratge són uns tribunals que tenen més poder que qualsevol altre tribunal de justícia. Ells són els que poden decidir demandes entre un inversor multinacional i un estat. Estan compostos per tres persones, el judici és totalment secret i no hi ha dret a l’apel·lació”. Per exemple, ha assegurat que “abans de la crisi invertint en energia solar hi havia benefici garantit, però després la quota es va reduir. Actualment inversors alemanys i francesos han denunciat a Espanya per aquest aspecte; i l’estat espanyol s’enfronta a un judici molt car que hauran de pagar tots els espanyols amb els seus impostos”.

L’única manera que aquest tractat no es signi és, creuen a Procés Constituent, des de la ciutadania, “posant molta pressió”. Per als contraris a aquest acord, “és un contracte de lliure comerç que afectaria a la nostra manera de viure ja que Estats Units té un sistema molt diferent d’indústria, per exemple com passa al sector químic, que rep molt més poca protecció que a Europa”. També impediria als pobles i ciutats europeus la remunicipalització de serveis com l’aigua.

Ernst Krose, fa xerrades al territori, al Berguedà i al Solsonès, per tal de conscienciar la gent i demanar que es mobilitzi. Els municipis es poden adherir a anar en contra del TTIPP. “S’ha d’augmentar el nombre d’ajuntaments que han signat en contra d’aquest acord, ja que a Catalunya només n’hi ha 8 i, per exemple, a Alemanya n’hi ha més de 500”, ha reivindicat Krose. Ernst Krose oferirà aquesta tarda una xerrada a Sant Llorenç de Morunys, al Solsonès. I abans la formació ja ha passat per diverses poblacions berguedanes.

Podeu escoltar l’entrevista a Ernst Krose i Fina Santamaria a continuació:

X