L’Elisabet Casals és la nova presidenta de la Bauma dels Encantats. És de Berga, té 19 anys i ha agafat el relleu de Mariona Casellas al capdavant de l’entitat de dinamització cultural de la ciutat. Es defineix com una persona responsable, centrada i realista.
La renovació de la junta es va fer públic la setmana passada. Com s’ha produït? Éreu l’única opció o hi havia més candidats?
La pròpia presidenta busca substitut o substituta i li demana si vol ser el seu relleu. Si diu que sí, la nova presidenta (en aquest cas, jo) s’ha de buscar una junta que després haurà de ser aprovada pels membres de la Bauma. En el moment en què els membres del grup aproven la nova junta, tal com ha passat amb nosaltres, es produeix el canvi de manera automàtica.
Qui forma la nova junta?
L’Eric Calderer com a secretari, la Judit Serra com a subsecretària i la Laura Sánchez com a tresorera. El lloc de vicepresident de moment el tenim com a vacant perquè volem que la persona que l’assumeixi s’impliqui i ens ajudi amb el que faci falta.
I quan arribarà aquest cinquè membre?
Tant aviat com algú s’hi ofereixi i ens garanteixi que s’implicarà i estarà sempre disponible pel que calgui.
En què et vas basar a l’hora de configurar la teva junta?
Sobretot en la confiança que tinc amb ells. Però també vaig mirar una mica les aptituds. Per exemple, l’Èric és molt bo en tema relacions socials i xarxes, mentre que la Laura és molt bona en economia, en temes més centrats.
Una junta molt jove…
Sí, molt! Tots som del 97, excepte un membre que és del 98. Ara bé, potser el vicepresident que arribarà potser serà del 80, qui sap!

El grup estava preocupat perquè la majoria dels membres de la junta estem estudiant a Barcelona i s’han de fer reunions a Berga sovint. Però ens ho podem muntar fàcilment per poder pujar. No em fa patir en absolut. Pel que fa a la joventut, penso que l’edat no va lligada al grau de responsabilitat que tenim.
Què destacaries de la nova junta?
Les ganes de fer, de tenir, d’innovar i de voler evolucionar.
Fa molt que formes part de la Bauma?
Un any.
I amb un any ja ets presidenta. Com t’ho has fet?
Realment no ho sé. Vaig entrar amb moltes ganes i em vaig implicar molt en cada festa. Va ser molt gratificant: quan organitzaves una festa, la gent venia i t’ho agraïa. Poc a poc, m’he anat guanyant la confiança del grup i, finalment, la Mariona ha pensat en mi com a relleu.
Què destacaries del que ha fet la Bauma en els darrers anys, amb la Mariona com a presidenta?
L’evolució que hi ha hagut en festes com Carnestoltes i Sant Joan. Abans eren molt avorrides i ara ja no. Hi ha hagut un canvi important. A més, a nivell cultural, la Bauma s’ha convertit en una entitat molt important per a la ciutat. Que una associació com aquesta hagi perviscut durant tants anys és vital i que s’hagi sabut adaptar per atraure el públic jove encara té més mèrit.
Quins reptes et proposes?
Tenim moltes propostes en ment però intentarem ser continuistes amb alguna novetat. Aquest any, a més, tenim la publicació del llibre del 175è aniversari de la Bauma i el 30è aniversari dels gegants.
Entenc, doncs, que les activitats que s’organitzen des de la Bauma aniran a més?
Intentarem que sí. Si més no, l’oferta no s’empobrirà en absolut i vetllarem perquè la gent s’involucri més en les activitats i que siguin més concorregudes.
I a nivell de ciutat, quin creus que ha de ser el paper de la Bauma en el procés de dinamització del barri vell?
El paper de la Bauma és clau. Hem d’explotar molt més la nostra comparseria i treure-la més al carrer. Segur que si ho fem, cridarem l’atenció a la gent de Berga i omplirem els carrers.
Què creus que li falta a Berga per tornar a ser el que havia estat fa anys?
Bé, tinc 19 anys, eh? Tampoc tinc grans records del que era el carrer Major fa anys. Però està clar que li falta molta activitat. Fires com la Berga Bolet han de ser més presents a la ciutat perquè fan sortir la gent de casa.

Hem tingut molt bona relació amb els Castellers des de sempre. Sí, considero que entre les associacions i entitats de Berga en podríem ajudar més del que ho fem. Penso que ara mateix totes anem força separades i que, si anéssim més a una, potenciaríem la capitalitat de Berga, entre d’altres coses.
Com és la nova presidenta de la Bauma?
Em considero una persona bastant responsable, sé comunicar-me amb la gent i sóc realista. Escolto les propostes i tinc la serenitat per apaivagar les aigües quan dues idees xoquen entre elles.
T’espanta la responsabilitat que comporta ser la presidenta?
Sí i no. Sí que sóc la presidenta però la Bauma és una entitat que treballa com a grup. Mai decidiré per tots perquè tot ho decidim entre tots. Si prenem males decisions segurament rebré jo perquè sóc la presidenta i sóc la cara visible a les reunions, però no em preocupa.
FOTOS. Elisabet Casals confia en poder posar el seu gra de sorra en omplir de vida el barri vell de Berga / AUTOR: Marc Canturri





