Ràdio Berga serà un centre de coworking, és a dir, un espai que professionals de diferents empreses puguin adoptar com a centre de treball a canvi d’una quota. El local del passeig de la Pau mantindrà els dos estudis de ràdio amb la idea de reprendre l’activitat de l’emissora, però destinaran la resta de l’espai a professionals independents del sector de la comunicació que ara mateix treballen des de casa.
L’Ajuntament de Berga i l’Agència de Desenvolupament del Berguedà hi estan al darrere. L’alcalde, Ivan Sànchez, i el president de l’Agència, Lluís Vall, han assegurat que l’espai de coworking vol “fomentar l’emprenedoria i la col·laboració entre professionals en un espai comunitari i multidisciplinar”. L’Agència buscava un espai per a aquesta finalitat, que complementi els centres de coworkers de Gironella i a Cercs. I l’Ajuntament va oferir els estudis de la ràdio per desplegar el projecte a la capital. “Entenem que els estudis són grans, que la ràdio tal com va ser fa uns anys és inviable, i que l’espai es pot aprofitar amb aquesta fórmula”, ha dit l’alcalde.
Això sí, la idea és mantenir els dos estudis de ràdio i que, de fet, siguin un al·licient per als professionals de la comunicació que treballin al local. “El fet de tenir estudis de ràdio al mateix espai pot fer que als comunicadors els interessi treballar-hi per quan hagin de gravar continguts”, ha dit Sànchez, que ha afegit que “d’entrada l’espai de coworking no anirà relacionat amb el contingut que s’emetrà per la ràdio”.
L’espai de coworking de Berga permetria el treball simultani d’una dotzena de persones, però aquesta xifra podria ser major en funció de les hores d’ocupació de l’espai de les persones que en facin ús. És a dir, si hi ha persones que només hi treballen al matí i d’altres, a la tarda, podrien compartir el lloc de treball.
I la ràdio, què?
És la següent etapa. L’espai de coworking es preveu obrir durant el primer trimestre del 2022, però la represa de les emissions de Ràdio Berga, més enllà de la radiofórmula que hi ha hagut els últims anys, va per més llarg.
L’alcalde ha explicat que la llei de la comunicació audiovisual a Catalunya obliga els ajuntaments a dur una gestió directa de les emissores municipals i impedeix la cessió a empreses privades. Això empeny l’Ajuntament a, com a mínim, contractar una persona que faci de director de l’emissora i ara mateix -diu Sànchez- no hi ha ningú que pugui assumir el càrrec. Això sí, l’alcalde ha dit que ja tenen “el perfil de la persona que pot assumir la direcció” i que, tan aviat els ho permeti la llei, posaran en marxa el procés per contractar-la.
Per tant, el projecte de coworking servirà, d’entrada, per tornar a donar vida als estudis del passeig de la Pau, però no implicarà que l’emissora torni a generar contingut més enllà de la música que sona les 24 hores del dia actualment.
Muntar el que fa menys d’un any van desmuntar
El novembre de l’any passat, el consistori va procedir al desmuntatge de l’espai per traslladar la seu de l’emissora a un espai municipal per estalviar-se el lloguer mensual del local del passeig de la Pau. Sànchez, ha dit que “en aquell moment vam creure que la millor opció era posar uns petits estudis de ràdio en un espai propi i, per això vam començar a actuar en el desmuntatge”.
Aleshores es va prioritzar estalviar-se el lloguer d’un local, que ara l’Ajuntament ha renegociat. Se’n pagaran uns 800 euros mensuals, i Ajuntament i Agència compartiran les despeses perquè el projecte es posi en marxa i tiri endavant. L’Ajuntament de Berga continuarà assumint la despesa mensual del lloguer del local, mentre que l’Agència de Desenvolupament del Berguedà es farà càrrec d’una part de les despeses d’adequació de l’espai, que fa anys que és buit i que s’ha anat deteriorant, malgrat que les administracions asseguren que l’estat és bo i que la inversió serà mínima.