Neix el Fòrum de Productors del Berguedà, un punt de trobada i reflexió inèdit per al sector

El primer va ser dimecres, al Konvent de Cal Rosal, i va servir com a primer intercanvi de punts de vista del sector i també per conèixer un projecte d'èxit entre productors de l'Alt Urgell

Per primera vegada, el Berguedà ha organitzat un Fòrum de Productors. Ha estat aquesta setmana, dimecres, al Konvent de Cal Rosal, i s’hi van presentar una desena de productors d’arreu de la comarca, que van posar en comú inquietuds i punts de vista que fa temps que sorgeixen dins el sector agroalimentari de la comarca, però que fins ara mai havien tingut un espai on posar-se en comú. L’objectiu del fòrum és precisament aquest: ser un espai de reflexió per apropar productors i crear sinergies amb la voluntat de potenciar al Berguedà com a territori productor.

En aquest primer fòrum, també hi va ser el projecte Menja’t l’Alt Urgell. La seva secretària, Urgell Isus, va explicar el seu cas d’èxit: s’han convertit en un projecte de referència a Catalunya creant un sistema de comercialització conjunta entre tots els productors de l’Alt Urgell.

A banda, durant aquest primer fòrum, es va poder parlar de temes d’actualitat, com la crisi de preus que s’està vivint a escala global i que afecta greument al sector agropecuari i agroalimentari. Tot plegat, doncs, colpeja amb duresa els productors de la comarca.

La sessió, això sí, es va focalitzar en rebre les aportacions i impressions dels productors, que han de servir per treballar les bases d’una estratègia per potenciar el coneixement i consum del producte local i la venda en circuits curts.

Urgell Isus, al Fòrum de Productors del Berguedà, explicant l’èxit de Menja’t Urgell. CEDIDA

Productes berguedans més valorats fora de la comarca que dins

La majoria de productors coincideixen que els seus productes sovint són més valorats fora del Berguedà, i que gran part de les vendes es fan fora de la comarca. Una tendència que es vol treballar per revertir, a través d’accions com els Mercats de Productors i les activitats paral·leles que s’hi realitzen. És el cas de les xerrades de productors que aproximen l’origen dels productes als consumidors, les demostracions de cuina amb producte local o els networkings, entre altres.

Totes aquestes accions estan enfocades a divulgar un consum responsable i sostenible, que al mateix temps contribueixi a una alimentació bona i saludable.

Un mercat de productors per estació

Durant el 2022 es faran quatre mercats de productors (un per a cada estació). Mercats que han rebut molt bones valoracions per part dels productors, i una molt bona acollida per part de la població. Tal com demostra el flux de visitants que han assistit a les dues edicions ja realitzades.

En aquest sentit, l’organització ja està treballant, en el Mercat de Productors del Berguedà, edició primavera. Serà diumenge 15 de maig, a la porta del comerç de Cal Rosal.

El projecte és impulsat per la Unió de Comerciants i Botiguers de Cal Rosal – Olvan, l’Ajuntament d’Olvan i l’Agència de Desenvolupament del Berguedà.