Uns 600 alumnes passen pel Festival Up i venen, en dos minuts i mig i davant un jurat, el que han fet a classe

La primera gran jornada al Festival Up Berguedà es dedica a les escoles i instituts, que hi exposen les solucions a reptes comarcals que han treballat a classe durant mesos

És emocionant sortir de l’escola i l’institut un divendres al matí i anar a un lloc on no saps què t’hi trobaràs. A això s’hi barregen els nervis de saber que, en aquest lloc desconegut, hi hauràs d’exposar el que portes mesos treballant a classe, en només dos minuts i mig i davant un jurat. I és engrescador pensar que tot això es complementarà amb robots i amb un espai on podràs provar jocs i tecnologies d’última generació. Aquest és el pla per a uns 600 alumnes del Berguedà per aquest divendres. És el dia dels centres educatius al Festival Up Berguedà, a la fàbrica de Cal Metre de Gironella.

Mentre els alumnes d’instituts de secundària exposen els seus projectes davant el jurat, els de primària es preparen per entrar al recinte. A la rebuda hi troben un gegant vestit amb llums que els saludarà i més endavant, un robot de color blanc que interactua amb ells.

Els alumnes, però, es juguen les castanyes al final de la fàbrica. Hi ha un escenari i grans pantalles que repetidament projecten un compte enrere: 2:30, 2:29, 2:28; 2:27… I així fins a arribar a 0. És el temps que tenen tots per exposar davant el jurat la solució al repte que han treballat a classe. Les mestres expliquen que, quan els alumnes veuen l’escenari, s’espanten una mica: “No sabien què s’hi trobarien fins que ho han vist. I nosaltres (els professors), tampoc”.

Les mestres, això sí, apunten que ha estat “interessant i diferent” tot el que han treballat a classe. Substitueix les antigues cooperatives escolars, després de deu anys, i és un canvi que encara s’ha de consolidar. Però li donen molt marge de millora: “Tot just és el primer any, entre tots ho hem d’anar polint”.

Un curs en dos minuts i mig

De secundària es presenten vint-i-dues solucions per a reptes reals del Berguedà. Entre els encarregats de jutjar els resultats hi ha alcaldes com David Font, Patrocini Canal o Josep Maria Altarriba, conselleres comarcals com Ariadna Herrada o Araceli Esquerra, representants de l’empresariat, com la gerent de l’ACEB, Neus Piniella, però també membres d’entitats com la Fundació Horitzó, com Eva Sánchez i Charo Díez. Entre els 22 projectes exposats, el jurat n’escull tres com els millors: els dos primers són de l’Institut Pere Fontdevila de Gironella, sobre ‘com aprofitar els residus orgànics que es generen a l’institut’ i sobre ‘com crear un espai intergeneracional potenciant el benestar emocional i mental dels joves i la gent gran’, i el tercer del Serra de Noet de Berga, que dona idees per evitar l’aïllament i la solitud a l’escola.

Des del jurat, la majoria de membres coincideixen que la idea d’exposar els projectes en dos minuts i mig és bona i destaquen la traça d’alguns grups en sortir-se’n i convèncer. Alguns detallen que molts projectes han optat per solucions tecnològiques per posar remei als problemes, però han trobat a faltar que els reptes fossin tecnològics d’arrel. I d’altres matisen que, en les solucions exposades, encara anaven molt lligades a l’anterior projecte d’emprenedoria: les cooperatives escolars.

Havent exposat les seves solucions, l’alumnat s’allibera de la tensió inicial. Ara és el torn dels de primària: en aquest cas, no hi haurà guanyadors perquè les escoles han demanat evitar que fos una competició. Tots reben el mateix premi i el jurat se’ls escolta atentament, però no els valora un per un com a secundària.

Un aparador a les portes de la preinscipció per al curs vinent

Mentre les escoles s’exhibeixen, els joves d’institut tenen temps per gaudir de la resta de l’espai. Hi ha dos passadissos dividits per una paret central on escoles i instituts hi han apuntat les seves solucions. A la part central de la paret l’artista berguedà Nil Safont ‘Slim’, de renom internacional, també hi dibuixa un dels seus murals.

En un dels passadissos hi ha estands d’empreses i entitats, mentre que a l’altra banda hi ha instituts i centres de formació que aprofiten el festival com a aparador. De fet, a aquests últims l’Up Berguedà els va com a anell al dit perquè la majoria solien aprofitar la Fira de Maig de Berga per vendre la seva oferta a les famílies de cara al curs vinent i aquest any la mostra els cau massa tard: la Fira de Maig és el 30 d’abril i l’1 de maig, però les preinscipcions per al pròxim curs són del 20 al 26 d’abril.

Alguns centres expliquen que les primeres hores del matí han estat força ensopides, però a última hora s’ha animat una mica. És lògic, tenint en compte que els alumnes del darrer cicle de primària, els possibles nous alumnes d’instituts, no han arribat fins a mig matí a Cal Metre. Això sí, per als centres amb oferta de cicles formatius, les primeres hores han estat més productives: els alumnes de secundària han arribat a primera hora i els de 4t d’ESO han de decidir què faran l’any que ve en els pròxims dies: batxillerat o cicle?

Els instituts celebren poder disposar d’aquest aparador. La majoria s’hi estaran tot el cap de setmana, amb l’esperança que dissabte i diumenge els nens vinguin amb les seves famílies i s’interessin per la seva oferta. També confien que l’ambient sigui més distès, ja que el matí de divendres, el xivarri de l’espai de presentacions de solucions s’escampava per tota la nau i, sobretot els estands que quedaven més a prop de la zona, havien de cridar per establir converses.

A l’altre passadís, empreses i entitats també han patit aquests problemes acústics, però celebren que el festival els dona l’oportunitat d’acostar-se als joves. Hi ha entitats com l’Agència de Desenvolupament o la Cambra de Comerç, però també empreses de treball temporal com GCT Plus o CATT. Per aquestes últimes, el festival també és un tren ideal per captar talent. En una punta d’aquest passadís també hi ha estands amb experiències de realitat virtual perquè el públic les provi.

A la sortida del recinte, els joves comenten com els ha anat la presentació davant el jurat i els grans, la posada en escena del festival. En general ho veuen com una primera prova pilot, que s’ha anat polint sobre la marxa i que té corda per anys. I de fet, avui ha estat la primera gala, però a ells (a mestres i alumnes) encara els queda feina per fer: tenen gairebé un trimestre sencer per endavant.

Amb les cooperatives, la feina s’allargava fins a final de curs, que era quan hi havia el mercat, però aquest any ja han venut al jurat el peix que havien cuinat a classe. I ara què? Doncs no ho saben, els ho diran després de Setmana Santa, però no els preocupa massa perquè admeten que els organitzadors de l’Up Berguedà “ens han acompanyat tot el curs” i, en general, la dinàmica de treball que els han proposat ha agradat.

X