Moltes persones que aquest estiu passegen per la Via Verda de l’antic carrilet, entre Cal Rosal i Pedret, s’han trobat unes obres importants a la llera del riu. Són a 400 metres del pla de l’Italià, on es deixen els cotxes a Cal Rosal, i tallen una petita platja fluvial que, estius enrere, algunes persones aprofitaven per banyar-s’hi o per remullar-s’hi els peus.
Ara, la zona està acordonada i no s’hi pot accedir per les obres:

Què hi ha en aquest punt del riu?
Hi ha una estació d’aforament de l’Agència Catalana de l’Aigua. L’estació és com els ulls de la Generalitat al Llobregat al terme municipal de Berga, tocant a Olvan.
A l’estació, hi ha:
- Una estructura de formigó dins la llera del riu, amb un canal o passadís perquè l’aigua flueixi per allà.
- Una escala limnimètrica (una espècie de «regle gegant» clavat a la vora del riu), per veure a quina altura està l’aigua.
- Aparells i sensors (alguns sota l’aigua, altres a la vora) que mesuren automàticament el nivell i fins i tot la velocitat de l’aigua.
- Al costat, en una caseta, hi ha l’equip electrònic que recull les dades i les envia als tècnics de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA).
Per a què serveix l’estació d’aforament?
L’estació d’aforament mesura el nivell de l’aigua (l’altura fins on arriba), la velocitat amb què baixa i el cabal (la quantitat exacta d’aigua que passa per segon pel canal del riu).
Tot això serveix per:
- Saber si el riu porta molta o poca aigua en temps real. Això és vital per avisar en cas d’inundació o sequera.
- Prevenir problemes. Si hi ha temporals o pluges intenses, permet avisar abans d’una crescuda sobtada.
- Gestionar l’aigua. Ajuda a repartir bé l’aigua entre els diferents usos (reg, abastament, centrals hidroelèctriques…).
- Estudiar el comportament dels rius i controlar-ne la salut i el funcionament ambiental.
Quines obres hi estan fent?
L’Agència Catalana de l’Aigua diu que el que estan fent és «millorar la connectivitat» del riu. Això és, bàsicament, que l’estació deixi de ser una barrera tan marcada per als peixos, i que puguin pujar i baixar sense tants problemes.
L’objectiu principal és facilitar el pas de peixos com la truita comuna, el barb roig i la bagra, que fins ara trobaven dificultats per superar l’estació, riu amunt, i millorar així la biodiversitat i la qualitat ecològica del Llobregat.

Per eliminar la barrera, la Generalitat està modificant el saltant d’aigua. Ara, hi haurà un mur que travessarà el riu per sota de l’aigua —a uns 25 cm de profunditat—, amb alçada variable, més baix al centre —per on podran passar els peixos—, i més alt, als extrems.
Les obres, les està fent el Grup Mas, de Manresa, per 277.781 euros.
Per què s’ha hagut de desviar el riu?
Una de les coses més sorprenents de les obres, per qualsevol que les vegi, és que han obligat a desviat el riu Llobregat.

Al principi, els operaris van desbrossar tota la zona, i a continuació, van construir un canal, a l’esquerra del curs habitual del riu, per on han desviat tot el cabal. D’aquesta manera, es pot treballar en sec a la zona d’actuació.
Un cop hagin acabat les obres, el riu tornarà al seu curs normal, i la feina que quedarà serà restaurar tota la zona, on s’ha desviat el riu i als accessos de la maquinària. Hi plantaran espècies pròpies de la Mediterrània en zones de verneda, com la llera del Llobregat.




