Protecció Civil farà una prova del sistema d’alertes dimarts que ve: s’enviarà a tots els mòbils del Berguedà

L'enviament massiu es farà a tots els mòbils de les comarques centrals i també de la vegueria de Girona. Protecció Civil recalca que és una prova i demana als veïns que el llegeixin i que no truquin al 112. Sonarà a les 10 del matí del dimarts 16.

Missatge rebut en un mòbil a Lleida, aquest dimecres, en una prova del sistema d'alertes de Protecció Civil. ROGER SEGURA / ACN

El pròxim dimarts, 16 de setembre, a les 10 del matí, tots els telèfons mòbils intel·ligents que es trobin al Berguedà rebran un missatge de prova del sistema d’alertes de Protecció Civil.

A banda del Berguedà, l’enviament es farà als dispositius de les altres comarques de la Catalunya central (Bages, Osona, Solsonès i part de l’Anoia) i també a comarques de la vegueria de Girona (Alt Empordà, Baix Empordà, Garrotxa, Gironès, Pla de l’Estany, Ripollès i la Selva).

Què rebràs al telèfon?

Tots els telèfons mòbils que estiguin en aquestes zones, encara que els duguin persones que estan de pas per carretera, rebran el següent missatge de text: «PROVA D’ALERTA DE PROTECCIÓ CIVIL DE LA GENERALITAT DE CATALUNYA. No truquis al 112, és una PROVA. En una emergència real rebries instruccions per protegir-te. És una prova«.

El missatge s’enviarà en català, castellà i anglès.

Per què serveix la prova?

Protecció Civil destaca que el sistema d’enviaments massius a telèfons mòbils és molt útil, ja que permet una difusió massiva en un espai molt curt de temps.

Es farà servir només en els casos d’emergència greu en què l’autoritat de Protecció Civil hagi determinat que cal donar instruccions a la població sobre accions que ha de dur a terme, com pot ser el confinament davant d’un accident químic o unes inundacions, o bé accions que ha d’evitar fer.

Un missatge acompanyat d’un so estrident

El missatge arriba acompanyat d’un so estrident diferent de la resta de sons del telèfon. Les persones que el rebin no han de trucar al 112, només cal que llegeixin el missatge i premin la tecla que surti en pantalla perquè el so finalitzi.

Aquelles persones que per raons de feina o per sensibilitat als sons no vulguin rebre’l, hauran de posar el telèfon en mode avió o apagar-lo (tot i que alguns models reprodueixen igualment l’alerta). També poden reduir el volum del so prement el botó lateral com si es tractés d’una trucada normal.

Si no l’has rebut, podràs notificar-ho

Quan la ciutadania rebi el missatge, cal que el llegeixi i tingui en compte que no cal trucar al 112 ni fer cap altra acció, ja que és només una prova.

Com que l’eina desenvolupada per l’Estat és anònima i no inclou cap sistema de verificació automàtica de la recepció, la Generalitat habilitarà —com en les quatre proves realitzades fins ara— una enquesta perquè els ciutadans informin de si han rebut o no el missatge, en quin idioma, de quina companyia són, etc. Es tracta d’una enquesta anònima que no recull dades personals.