El Berguedà tindrà un paper destacat en la nova oferta turística que impulsa la Generalitat que tindrà el riu Llobregat com a eix vertebrador i que, a més del Berguedà, també inclourà el Bages i el Baix Llobregat. El departament d’Innovació, Universitats i Empresa ha definit les directrius bàsiques per tal d’articular l’oferta turística d’aquestes tres comarques al voltant del Llobregat i de dues èpoques que hi van deixar una forta empremta com són la industrialització del riu i la Guerra Civil i el franquisme.
El govern també es planteja definir el posicionament, l’articulació de l’oferta i la creació de centres d’interpretació pel que fa als recursos turístics vinculats al Bages i al Baix Llobregat. Al Berguedà, aquesta feina ja està feta, per això el conseller comarcal de Turisme, Vicenç Linares, ha remarcat a Ràdio Berga, que el Berguedà hi tindrà un paper important. Linares apunta que des del Parc Fluvial del Llobregat es poden aportar molts recursos a aquest nou projecte. Tot i així, la comarca té feina a fer i en aquest sentit Linares recorda que cal unir l’oferta turística del Parc Fluvial amb la del nord de la comarca.
El document elaborat per la Generalitat no estableix encara massa accions concretes, ja que ara de moment el que s’ha fet és definir les directrius a seguir i més endavant es farà un projecte per anar executant accions concretes. Linares ha aplaudit les polítiques “vertebradores” que la Generalitat ha impulsat en els últims anys en matèria turística i ha explicat que aquest projecte pren com a model un que ja està en marxa a la conca del Ter.
Entre les propostes concretes que fa l’estudi, n’hi ha una que diu que un dels museus que ja existeixen hauria d’acollir un centre articulador del conjunt de l’oferta per tal de centralitzar les necessitats de la xarxa, organitzar les visites guiades i preparar altres activitats. En aquest cas, museus com el de Cal Vidal o el de les Mines de Cercs serien idonis i es tenen en compte.
La Generalitat també destaca que cal tractar el conjunt d’elements industrials del Llobregat “com un tot” i fer que “cada element se centri en un aspecte concret”. Així, per exemple, per conèixer la vida sociocultural a les colònies caldria anar a l’Ametlla de Merola, on cada any s’hi fan els Pastorets. L’estudi proposa crear un petit centre d’interpretació a la Colònia Güell, per tal de “captar part dels fluxos turístics i de visitants que aquest element atreu».

