Berga inaugura una exposició sobre la mort al llarg de la història

El pavelló de Suècia de Berga acull a partir de demà divendres “Apocalíptica. Els rastres de la mort, a través de la història, segles XVI-XVIII”, una exposició poc habitual, que tracta amb un to divulgatiu la mort com a fet biològic i com a fet social i que permet conèixer com, quan i de què morien els nostres avantpassats. El director de l’Arxiu Comarcal del Berguedà, Xavier Pedrals, que ha estat l’impulsor de portar aquesta mostra a la ciutat, ha explicat a Ràdio que el títol de l’exposició “Apocalíptica” va lligat amb un dels fils conductors de la mostra que són els quatre genets de l’Apocalipsi, els quals a l’Evangeli segons Sant Joan, representen la guerra, la fam, la pesta i la mort i són els que acabaran amb la humanitat.
Pedrals remarca que es tracta d’una mostra molt interessant sobre un tema del qual “gairebé ningú s’atreveix a parlar i que encara és tabú”. Per això, destaca l’arxiver, “té el valor que fa reflexionar sobre com s’ha percebut la mort al llarg dels segles i ajuda als visitants a tenir-ne una percepció personal”.
En l’elaboració dels continguts de la mostra han intervingut professionals molt diferents, des d’arqueòlegs i historiadors, passant per arxivers i metges. Aquesta diversitat d’experts també estarà representada en el programa de xerrades que s’ha organitzat en paral•lel a la instal•lació de l’exposició a Berga.
Demà, divendres, en la inauguració de la mostra parlarà Montserrat Hosta, que és la directora de l’Arxiu de Girona i la comissària de l’exposició. Divendres de la setmana que ve, 12 de novembre, la historiadora i catedràtica de l’IES Guillem de Berguedà Dolors Santandreu parlarà dels ritus i costums al voltant de la mort, alguns dels quals encara es mantenen avui. Finalment, el divendres 19 de novembre serà el torn del metge i membre del Grup de Recerca en Osteobiografia de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) Josep Líria que explicarà de què morien els nostres avantpassats. Líria té molta experiència en aquest àmbit i ha treballat en més de 1.600 inhumacions.
“Apocalíptica” es podrà visitar durant tot aquest mes de novembre al pavelló de Suècia. L’horari de visita serà el de l’Arxiu Comarcal, és a dir, de dilluns a divendres de 9 del matí a 2 del migdia i de 2/4 de 4 a 6 de la tarda. També es podrà visitar aquest dissabte en horari de matí i durant tots els actes que se celebrin al pavelló de Suècia.