Un total de 36 empreses del Berguedà s’han unit per formar el Clúster Agroalimentari de Productes Típics de Muntanya, amb l’objectiu de donar un impuls al sector alimentari i millorar-ne la competitivitat.
Compartir sinèrgies i estratègies per obrir-se a nous mercats és un dels reptes d’aquest clúster, que pretén abastar tot el territori de muntanya català i en els pròxims 6-8 anys englobar unes 400 empreses, amb un volum de negoci d’entre 800 i 1.000 milions d’euros. De moment, se n’han agrupat 36 del Berguedà, amb un total de 375 treballadors i un volum de negoci d’uns 75 milions d’euros.
Segons el president del clúster, Ignasi Guitart (Cansaladeria Guitart de Berga), “fer front als reptes de la innovació tecnològica, la internacionalització… des de les nostres petites empreses és molt difícil, però conjuntament podem ser forts i competitius”.
Per la seva banda, el director del clúster, Manel Rovira, ha explicat que un dels objectius principals del clúster és referenciar els productes típics de muntanya com a productes de qualitat i prestigi, i guanyar nous mercats. Manel Rovira, ha recordat que l’exportació de les empreses berguedanes encara registra uns nivells “molt baixos” amb xifres que volten el 17% del total de la seva producció.
El clúster divideix els productes en quatre grups estratègics, que són el típic, el natural, el gourmet i l’ecològic. Aquest últim, segons Rovira, és un dels que més ha crescut des de la crisi. “La gent cada cop valora més la qualitat dels productes que consumeix”, ha dit. En aquest sentit, el director del clúster ha explicat que el sector agroalimentari és el que ha aguantat millor l’actual moment econòmic i, per tant, un sector estratègic pel Berguedà i pel país en general.
En la mateixa línia s’ha pronunciat l’alcalde de Berga i delegat del Govern a la Catalunya Central, Juli Gendrau, destacant que el “sector alimentari és un sector estratègic, econòmic i de país”.
I el president del Consell Comarcal del Berguedà i de l’Agència de Desenvolupament del Berguedà, Sergi Roca, ha recordat que per crear aquest clúster, amb 36 empreses a dia d’avui, prèviament s’ha fet un estudi que ha estat el full de ruta per la creació del clúster de productes de muntanya. Es tracta de la redacció del ‘Pla d’impuls d’un clúster del sector agroalimentari a la comarca del Berguedà’, realitzat per Rovira Consultors, amb la participació directa de l’Agència de Desenvolupament del Berguedà, el Consell Comarcal, i amb el suport de l’Escola d’Organització Industrial a Madrid.