Jordi Cussà estrena nova novel·la: ‘Formentera Lady’

L’escriptor berguedà Jordi Cussà estrena nova novel·la. Es tracta de ‘Formentera Lady’ que ha presentat aquest dijous al pavelló de Suècia i a l’Ateneu Llibertari de Berga, a les 8 i a les 10 de la nit respectivament. Del seu nou llibre ha dit que és la “crònica d’una generació desfeta”. ‘Formentera Lady’ és també una història paral·lela al seu èxit ‘Cavalls Salvatges’.

Jordi Cussà ha atès aquest dijous al matí a Ràdio Berga i a l’AquíBerguedà.cat i ha explicat que ambdues novel·les tenen en comú el punt de partida. És allò que ja a ‘Cavalls Salvatges’ “en deia la generació dels pringats”, detalla Cussà. “Aquells que en un moment o altre vam acabar estavellant-nos en el món de les drogues; encara que, d’alguna manera, aquesta novel·la – a diferència de la primera – es fixa en els que vam aconseguir sortir-ne i hem aconseguit sobreviure a aquesta mena de guerra particular”, afegeix.

Una nova perspectiva del “microunivers” de ‘Cavalls Salvatges’

Cussà assegura que el temps entre ambdues novel·les ha canviat també la manera d’expressar el que escriu: “És com utilitzar un calidoscopi per veure el paisatge, tota aquesta gent que trobem al llibre, totes les seves experiències i vivències. En els quinze o vint anys que van des de que vaig escriure ‘Cavalls Salvatges’ (2000) fins ara, aquest calidoscopi ha girat, ha fet dues o tres voltes”.

És, per aquest motiu, que Jordi Cussà creu que “la perspectiva d’aquest microunivers concret – el que comparteixen ambdues novel·les  – ha esdevingut menys èpica, menys cinematogràfica”. S’ha tornat “més reflexiva, més rutinària”. Per a Cussà hi ha un punt més optimista a ‘Formentera Lady’ però, a la vegada, també és “més crua”. ‘Cavalls Salvatges’ era la crònica d’una colla d’amics units per la dependència de les drogues, que “assumien les patacades del destí sense pensar-se-les, no s’amansaven”. En canvi, la nova novel·la “és més realista”. Ens trobem davant de personatges que “acaben aprenent, s’amansen i, per tant, sobreviuen”. No, és clar, sense afrontar tota una sèrie de conseqüències: “A la primera novel·la, el tema de la sida hi era molt poc, aquí hi és molt més present però no pas d’una manera melodramàtica, sense carregar les tintes però es fa més evident perquè els personatges es fan vells i han de viure amb això”.

Jordi Cussà va escriure ‘Cavalls salvatges’ entre els anys 1995 i 1996, i la va publicar al 2000. L’obra que presenta ara, ‘Formentera Lady’, l’ha escrit els darrers anys. Són gairebé 20 anys de canvi de perspectiva i creixement personal. L’autor berguedà explica que “vaig començar a reescriure ‘Cavalls Salvatges’, però ja que no podia ressuscitar-los, vaig optar per fer-ne una recreació diferent, partint d’un esquema similar amb personatges nous”.

“Com que no puc reviure les experiències en primera persona, les revisc per la via literària”, relata també Jordi Cussà, en referència a la seva joventut. Cussà diu que “tenia unes quantes narracions independents sobre el tema, encara que fer-ne un recull de contes  no semblava probable, perquè n’acabava de treure dos, de reculls”. Va ser llavors, que va néixer ‘Formentera Lady’.

D’altra banda, Jordi Cussà també es planteja reeditar ‘Cavalls Salvatges’: “Si molta gent ho demana, si hi ha demanda, ho farem, encara que sigui una reedició petita”.

Presentació amb Matthew Tree

A  les dues presentacions del llibre que s’han fet a Berga, al Pavelló de Suècia i a l’Ateneu Llibertari, hi havia prevista la presència de Matthew Tree, que és amic de Cussà. L’autor berguedà va conèixer precisament a Tree quan va escriure ‘Cavalls Salvatges’ i han mantingut l’amistat tot aquest temps.

X