Els propers 18 i 19 de juliol, Bagà reviurà el seu passat medieval amb la celebració de la 23a edició de les Festes de la Baronia de Pinós. Durant aquests dies, i com es tradició, la vila de l’alt Berguedà retrocedeix en el temps a l’època medieval, celebrant tot un seguit d’actes relacionats precisament amb l’edat mitjana.
Enguany, i segons ha avançat l’alcalde Nicolàs Viso a l’AquíBerguedà.cat i a Ràdio Berga, aquest certamen posarà el seu focus en les demostracions d’oficis i gremis tradicionals, posant en aquesta edició un especial accent en l’ofici de la ceràmica.
D’entre d’altres eixos de la celebració, també seran protagonistes, els productes de la terra amb la Fira de Productors Agroalimentaris del Berguedà i un espai dedicat a l’alquímia amb el racó de les herbes remeieres. Finalment, tampoc podrien faltar-hi les batalles medievals en viu i en directe. “Volem que en tenir una especial cura en tots aquests diferents aspectes, això ens diferenciï d’altres mercats medievals que no tenen aquest a més a més”, ha considerat Nicolàs Viso.
Oficis medievals
Així doncs, en aquesta 23a edició de les Festes de la Baronia de Pinós, els visitants que s’acostin a Bagà, podran conèixer la tradició dels oficis medievals en profunditat. I en especial, podran gaudir d’un monogràfic sobre l’ofici de la ceràmica i la terrissa. “Durant el qual, podran veure com els mestres artesans mantenen aquest ofici amb l’essència de l’edat mitjana”, ha relatat Viso; que ha asseverat que “a més, aquests mestres artesans participaran en la instal·lació d’un forn de cocció de ceràmica i terrissa, on reproduiran tot el procés d’elaboració de les peces”.
Aquesta tradició ofereix, així mateix, la demostració d’una gran quantitat d’oficis: fusters, boters, forjadors, bufadors de vidre, luthiers i bujidors, puntaires, matalassers, entre molts d’altres.
Altres aspectes destacats d’aquest certamen seran els productes de la terra amb denominació d’origen del Berguedà. Aquestes es podran conèixer, degustar i comprar, per aprofundir en les diverses exquisideses gastronòmiques que ofereix la comarca. Una inclusió que s’ha treballat conjuntament amb l’Agència de Desenvolupament del Berguedà, com ha detallat Nicolàs Viso.
Nou Espai d’Alquímia
Una de les novetats interessants d’enguany, serà el nou Espai Alquímia, segons ha dit també Viso. Un racó dedicat a les plantes remeieres i medicinals. A través de sis parades, es representaran els processos de tot el món de la recol·lecció de les herbes remeieres. A més, els visitants podran descobrir com s’elabora la cosmètica en alambic o la trementina, el xarop de pinya d’avet. Tot plegat, esdevindrà una autèntica ‘apoteke’ de l’època.
També es podrà veure a Bagà, per exemple, com es filava la llana. Un ofici que també s’ha mantingut. Finalment, dissabte a la tarda i diumenge al matí, tot el nucli antic de la vila de Bagà acollirà les batalles medievals.
Espectacles en viu
Un espectacle en viu, protagonitzat per batalles de soldats i almogàvers que, a més, comptaran amb un campament permanent sota l’església a la vora del riu Bastareny. Dissabte a la nit, també es podrà gaudir de música en directe i teatre, on no hi faltaran els trobadors, a la plaça porxada d’aquest municipi. També hi haurà la representació d’una missa medieval.
Precisament, el centre històric de Bagà, ens transporta a l’època medieval; per tant, esdevé l’escenari idoni per acollir un esdeveniment d’aquestes característiques i essència. Habitualment es duen a terme unes 80 activitats, gràcies a la col·laboració i participació de prop d’una vintena d’entitats participants. L’autenticitat de l’entorn on se celebra la festa, juntament amb la gran varietat d’actes, aconsegueixen aplegar cada any milers de visitants. Per tot això, les Festes de la Baronia s’han consolidat com un dels referents de la cultura popular catalana al Pirineu.
El 12 de juliol hi haurà un aperitiu de tot plegat. Es fa un concert amb aire medieval, del FeMAP, que Nicolàs Viso recorda que s’ha inclòs dins les Festes de la Baronia.