El sector hoteler i el de la restauració esperen fregar el 100% d’ocupació a Berga per la Patum, especialment dijous i dissabte, que són els dies amb més afluència de gent. Tot i que alguns hotels encara compten amb habitacions lliures, es preveu que pràcticament totes s’ompliran en les properes hores, de manera que la ciutat registrarà una ocupació hotelera total. D’altra banda, els restaurants segueixen en la línia d’altres anys i contractaran personal addicional per atendre a l’augment de demanda que esperen des d’avui fins diumenge.
En total, Berga compta amb més d’un miler de places d’allotjament entre hotels, cases rurals, l’alberg i el càmping. Gran part de les reserves pels dies de Patum s’acostumen a fer amb molta antelació, de manera que ja hi ha diversos llocs que gairebé han omplert tota la seva capacitat. És el cas de l’hotel Estel, que compta amb una vuitantena de places, i de l’hotel Ciutat de Berga, que en disposa de 62. Tot i tenir ple des de fa dies, tots dos recintes segueixen rebent peticions de reserva i ho seguiran fent fins a última hora. L’hotel Estel, en concret, fa dies que ja no té habitacions lliures de dijous a divendres, mentre que la nit de dimecres es troba al 95% d’ocupació. D’altra banda, des de l’hotel Ciutat de Berga expliquen que “moltes de les persones que s’allotgen aquí són repetidors d’altres anys”. A més, els hotelers afirmen que, a banda dels grups de joves, també hi ha famílies que principalment procedeixen de la província de Barcelona.
Un altre cas singular és el de l’Hotel Berga Park, situat a la zona de l’antiga caserna militar. En aquest cas, les habitacions estan plenes dijous i dissabte, mentre que la resta de dies l’ocupació està aproximadament al 50%. Segons Pep Graus, responsable del negoci, “el perfil de client és difícil de definir. Venen molts joves que des que vam obrir venen cada any i persones que tenen alguna vinculació amb Berga o la comarca però no tenen lloc per dormir”.
El càmping, un món a part
Al Càmping Berga Resort, l’únic càmping que hi ha al terme municipal de Berga, la Patum es viu diferent. Segons el seu responsable, són molt curosos a l’hora d’acceptar les reserves dels clients, ja que prioritzen la tranquil·litat de totes les persones del recinte. De fet, una mostra d’això és que des de Berga Resort no s’acostuma a fer cap promoció per fomentar l’ocupació durant els dies de Patum. Per aquest motiu, el perfil dels clients que s’allotgen al càmping, lluny dels grups de joves en busca de la rauxa que també ofereix la festa de Corpus, és més aviat de tipus familiar.
Malgrat tot, el responsable del càmping ha explicat que, a banda de les que ocupen els clients que hi són tot l’any, l’establiment compta amb 140 places que ja estan reservades per les nits de divendres, dissabte i diumenge. Pel que fa a les nits de dimecres i dijous, només se n’ha ocupat un 60%.