El departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat ha donat a conèixer el projecte d’ampliació i millora de la C-16 entre Berga i Bagà. Ho va fer dimecres, just abans de l’inici d’una operació sortida que ha tornat a generar un col·lapse monumental a la carretera (15km de retencions entre Cal Rosal i Cercs durant hores). Precisament per embussos com el d’aquest pont, la millora de la C-16 a l’Alt Berguedà és un reclam de fa anys i el Govern sembla haver trobat la fórmula: 21 quilòmetres dividits en dos trams de quatre carrils i dos més, de carril reversible amb barrera mòbil.
El projecte de la Generalitat, que ara mateix es troba en exposició pública, preveu desdoblar totalment la carretera entre Berga i Cercs per aconseguir quatre carrils de circulació (dos en sentit nord i dos, en sentit sud). A partir d’aquí i fins a Malanyeu, el Govern hi farà un tercer carril reversible amb una barrera mòbil que permetrà desdoblar un sentit de la marxa en funció de les necessitats. A Malanyeu, l’orografia permet tornar a desdoblar totalment la via i fer-hi 1,5km de quatre carrils. I des de Malanyeu fins a Bagà, s’hi aplicarà el mateix sistema que entre Cercs i Malanyeu: els tres carrils amb barrera mòbil.
El conseller, Damià Calvet, ja va explicar fa uns mesos que les obres es licitaran el 2019, es començaran a executar el 2020 i s’allargaran uns dos anys, és a dir, fins al 2022. Les obres comportaran una inversió estimada de 178 milions d’euros.
La barrera mòbil: inèdita a l’Estat espanyol
La barrera mòbil prevista en aquests dos trams de la C-16 és pionera a l’Estat espanyol. Separarà els sentits de la marxa en funció de les necessitats del trànsit (si és operació sortida i els cotxes van a la muntanya, es dotarà de dos carrils en sentit nord i un, en sentit sud), i ho farà amb una màquina de transferència que agafarà la barrera i l’anirà traslladant mentre circula a uns 15-20km per hora.
La maniobra s’efectua en el sentit on es tanca el carril i, en condicions normals, en horaris de poc trànsit. D’altra banda, l’actuació preveu un disseny dels carrils que permeti un espai suficient en el cas que es produeixi alguna incidència en el sentit de carril únic.
Dos nous túnels i s’eixamplaran els tres que ja existeixen
L’obra comporta la construcció de dos nous túnels en el tram de la carretera que es desdoblarà. En concret, es farà un nou túnel com a duplicació del túnel de Cercs i un altre, com a duplicació del de Berga. A banda, s’eixamplaran els túnels de la Nou (185 metres de longitud), Castell de Guardiola (141m) i Guardiola del Berguedà (368 metres) per fer-hi cabre el carril reversible.