Carreteres, Berga

Les carreteres de Ribes, Sant Fruitós i Solsona, la Ronda Moreta i el carrer del Roser passen a ser de l’Ajuntament de Berga

Les carreteres de Ribes, Sant Fruitós i Solsona, la Ronda Moreta i el carrer del Roser passen a ser de l’Ajuntament de Berga
El carrer del Roser, fins ara, era de la Generalitat. MARC CANTURRI

La Generalitat de Catalunya cedirà en les properes setmanes a l’Ajuntament de Berga uns quatre quilòmetres de carreteres que, amb els anys, s’han convertit en carrers de funcionalitat urbana. Es tracta del vial que travessa la ciutat des de l’hospital fins el polígon de la Valldan (carretera de Ribes, Ronda Moreta, carrer del Roser i carretera de Solsona -la Valldan-); i la carretera de Sant Fruitós, que uneix la rotonda sud d’entrada a la ciutat i el carrer del Roser.

Antigament aquests vials funcionaven com a carreteres. Però amb el creixement de la ciutat “han perdut clarament la seva funcionalitat com a trams de la xarxa de carreteres i es troben clarament inserits a la xarxes urbana del municipi”, segons detalla la Direcció General d’Infraestructures de Mobilitat de la Generalitat, en un informe al qual ha tingut accés l’Aquí Berguedà.

Per això, l’Ajuntament de Berga feia més d’una dècada que treballava per aconseguir ser el titular d’aquestes vies. El 2008 la Generalitat va oferir al consistori els vials, que a més serien arranjats amb una inversió de 120.000 euros abans de fer el traspàs. En aquell moment, l’Ajuntament no ho va acceptar i va respondre amb un informe tècnic que assegurava que la Generalitat havia de fer una inversió de més de 328.000 euros a les carreteres abans de cedir-les al consistori. La Direcció General d’Infraestructures de Mobilitat va dir que no podia assumir el cost que demanava l’Ajuntament i l’acord va quedar en un calaix.

L’any 2014 el tema va tornar a sortir del calaix, però la negociació tampoc va ser fructífera. Ja amb la CUP al govern, al 2015 es va tornar a desencallar la qüestió. La Direcció General va proposar al govern la cessió de la titularitat de les carreteres i “una mínima intervenció per a la reparació puntual d’apedaçat del ferm d’alguns trams”. És a dir, la Generalitat cediria les carreteres a l’Ajuntament i, abans, hi faria una inversió mínima (de 40.000 euros + IVA) per resoldre els problemes d’asfaltatge més greus que hi ha actualment.

Estic amb tu

L’Ajuntament ha acceptat les condicions. A principis d’aquest maig hi haurà l’asfaltatge d’aquests punts concrets dels vials (que no té res a veure amb l’operació d’uns 350.000 euros que es farà en les properes setmanes en diversos carrers de la ciutat i que, en aquest cas, impulsa directament l’Ajuntament). Aquest asfaltatge de “pedaços” de carreteres serà assumit per la Generalitat.

Un cop hagin passat les màquines, la conselleria signarà la cessió i l’Ajuntament passarà a ser el titular de les vies, que passaran a ser carrers urbans de manera legal.

Ajuntament de Berga Direcció General d'Infraestructures i Mobilitat Oriol Camps

Comentaris