Berga consolida i allarga l’oferta cultural de primavera per encadenar-la amb els festivals d’estiu

“La cultura no s’atura”. Amb aquest lema, la regidora de Cultura de Berga, Roser Valverde, ha presentat aquest dijous la programació cultural a la ciutat entre els mesos de febrer i juliol. La primavera del 2020 comptarà amb l’oferta més potent dels últims anys i s’encadenarà amb els festivals d’estiu: El Forn i el SonaB.

Valverde ha destacat que, darrere de la programació primaveral, “hi ha entitats molt potents que ens motiven per seguir-hi confiant a cegues”. Tot plegat, cuina un programa amb teatre, monòlegs, dansa, música i reflexió. A més, la programació inclou dos minicicles: ‘Memòria i dignitat’, per recuperar la memòria històrica de la ciutat; i el del mes de març, dedicat al feminisme i el paper de la dona a la societat.

Entre el febrer i el juliol, hi haurà un mínim de dues activitats culturals cada mes. El març, sens dubte, és el clímax de la programació, amb fins a cinc propostes. Això sí, el cap de cartell es farà esperar fins el 25 d’abril: Obeses, la Cobla Berga Jove i el Cor d’Obeses portaran al Teatre Municipal un concert que està desbordant previsions a tot el país.

Febrer per fer memòria

La programació de primavera començarà aquest dissabte, 1 de febrer, amb una iniciativa del Consell Local de la República: Cançons d’Exili i Camins. Es tracta d’un recorregut musical per les cançons més significatives i que millor expressen els sentiments de totes aquelles persones que en algun moment han hagut de marxar a l’exili. L’activitat s’inclou en el cicle ‘Memòria i dignitat’ i serà a partir de 2/4 de 8 del vespre, a la Sala Casino.

Al cap d’una setmana, diumenge 9 de febrer, serà el torn del muntatge ‘Mort a les cunetes’, també inclòs dins el cicle de memòria històrica de la ciutat. Serà a les 6 de la tarda al teatre i narrarà l’afusellament de vuit republicans, civils, a Súria, després de ser trets de la presó de Manresa el mateix 9 de febrer del 1939. Un novè republicà va poder fugir per explicar-ho.

Març violeta

El març tornarà a ser sinònim de reflexió i empoderament a Berga. El minicicle cultural per tractar el feminisme i el paper de la dona a la societat farceix -i de quina manera- la programació de primavera.

L’1 de març, a les 6 de la tarda, el Teatre Municipal acollirà un espectacle poètic colpidor que explica la vivència íntima viscuda en primera persona per la pròpia protagonista. Ada Vilaró va patir un càncer fa deu anys i va perdre un pit. Pesava 360 grams i, per això, aquest és el títol de la proposta. Vilaró defineix l’espectacle com “un cant a la vida” i “una oportunitat per parlar i qüestionar els cànons de bellesa femenina”.

El següent espectacle serà a mitjans de mes, el dia 15, i tornarà a servir per rememorar la repressió del franquisme. Amb ‘Llum Trencada’, d’Iguana Teatre, es recuperen històries de dones que van anar a la presó arran del cop d’estat del 36, no per les seves idees polítiques, sinó per les de la seva família.

Diumenge següent, dia 22, a les 6 de la tarda, la Sala Casino acollirà un concert de Cesk Freixas, dins la gira del cantautor ‘Festa Major’. La proposta és el directe més modern i internacional dels 15 anys de trajectòria de Freixas.

L’últim diumenge de mes, el 29, el teatre acollirà l’obra ‘El silenci dels telers’, amb la berguedana Maria Casellas dalt de l’escenari. La representació, inspirada en el llibre d’Assumpta Montellà, dona veu a les històries de les diferents generacions de dones que van ser el motor de les colònies industrials.

El març es tancarà amb un espectacle de l’alumnat de P-5 de les escoles de primària de Berga, Gironella i Cercs, juntament amb els músics de l’Escola de Música de Berga i el Conservatori dels Pirineus. Es tracta de ‘La Fada de Dringuen-dingue’, un conte que narra la història d’una fada que condemna tot el poble a ballar. Serà dimarts, dia 31 de març, durant tot el matí al Teatre Municipal.

Abril d’excel·lència

L’abril tindrà dues propostes, però totes podrien ser considerades caps de cartell de la programació. La primera és el dia 5, a les 6 de la tarda, a l’Església de Santa Eulàlia (Sant Pere). El Cor del Conservatori dels Pirineus, el Cor Jove de la Coral Sant Jordi, Eudald Dantí, Elisenda Martí, Laia Capdevila i Jordi Sabata interpretaran el Rèquiem de Gabriel Faure i les Friday Afternoons de Britten.

I el 25 d’abril arriba la fusió de música moderna amb la cobla. El grup Obeses, juntament amb la Cobla Berga Jove i el Cor d’Obeses, porten a Berga un espectacle que està desbordant teatres de tot el país. La veu d’Obeses, Arnau Tordera, ha estat qui ha fet els arranjaments per adaptar la seva música a la cobla, i això -segons el director de la Cobla Berga Jove, Denis Rojo– fa que la fusió sigui “singular i inimitable”.

Maig de reflexió quotidiana

Al maig hi haurà dues propostes mes que, si bé tenen temàtiques molt diferents, també tenen un denominador comú: la reflexió sobre fets quotidians.

La primera representació serà el 3 de març: ‘La nena dels pardals’. Es tracta d’un espectacle poètic i emocionant sobre els petits herois quotidians, però també sobre el respecte a la vida i la saviesa innata dels nens. Serà a les 6 de la tarda al Teatre Municipal.

La segona obra serà la setmana següent. Dissabte 9 de maig, a les 8 del vespre, Guillem Albà farà qüestionar a tot el teatre si val la pena córrer tant i a tothora. L’espectacle ‘Calma!’ explica un fet tan complex i quotidià com la pressa, amb el clown com a bandera i a través de titelles, gests, obres i música.

Juny amb dansa i un musical

Entre el 9 de maig i la segona meitat del juny, la ciutat agafarà aire, amb una Patum entremig. El 21 de juny la programació es reprendrà per encara la part final, amb el festival de ballet de l’Escola M. Alba. L’alumnat oferirà un repertori divers i variat que aproparà diferents tipus de dansa al públic, coincidint amb el final de curs.

I el 27 i 28 de juny l’alumnat de l’Escola de Música i el Conservatori dels Pirineus, amb la col·laboració de la Farsa, portaran al teatre un musical que ha triomfat arreu del món: ‘El despertar’. Els propis alumnes són els que s’han fet a mida el musical i, de fet, fa dies que en comencen a avançar espurnes a través del compte de l’obra a Instagram i Twitter.

La Farsa i Agatha Christie per tancar la programació

La programació clourà amb dues representacions de La Farsa, dissabte 4 de juliol i diumenge 5. L’agrupació interpretarà ‘La Ratera’, “una obra que Agatha Christie va fer per a la ràdio amb la idea que algun dia també fos interpretada al teatre, però mai al cine”, segons ha explicat Angelina Vilella, que n’assumeix la direcció.

La Ratera, a més, està considerada l’obra amb més permanència mundial: es fa a Londres des de 1952 de manera continuada. Gairebé 70 anys representant una trama de misteri i suspens: qui serà l’assassí?

X