El projecte de la incineradora de residus que una empresa del Bages volia alçar a la central tèrmica de Cercs queda oficialment aturat. Fins aquesta setmana la Plataforma Anti-incineradora no havia rebut la notificació per part del Govern del que el conseller de Territori i Sostenibilitat va anunciar a mig estiu: que el projecte s’arxivava per incompatibilitat urbanística. Aquest cap de setmana, però, ha arribat el comunicat.
Malgrat la informació oficial, la Plataforma segueix disposada a seguir en peu de guerra. Mercè Fuentes, membre del moviment i alcaldessa de la Nou, ha recalcat en roda de premsa que el projecte s’ha arxivat però segueix sent viu, i entén que ho estarà “fins que no hi hagi una voluntat política darrere”. Aquesta voluntat política defensen que s’ha de traduir en l’aprovació de la moratòria per impedir la construcció de noves incineradores arreu del país.
En aquest escenari, la Plataforma Anti-incineradora apunta en dues direccions. D’entrada, cap a l’alcalde de Cercs, Jesús Calderer, a qui acusa de “connivència” amb els promotors d’un projecte que entenen que “ensorra el futur de la comarca”. Fuentes ha reiterat que Calderer, com a alcalde, “podia haver aturat de manera definitiva el projecte” i entenen que ha fet tot el contrari: “Li segueix donant corda”. En aquest sentit, Fuentes recorda que “si el projecte s’ha aturat no és perquè qui governa ho ha volgut, sinó perquè la comissió d’Urbanisme hi ha detectat una incompatibilitat”, que podria resoldre’s si el projecte es torna a presentar i l’Ajuntament l’encaixa al marc urbanístic municipal.
Però per evitar precisament això, la Plataforma llança un segon dard, i aquest va directament al conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Damià Calvet, a qui acusen d’anar en contra de la voluntat parlamentària. El Parlament va aprovar fa mesos tirar endavant la moratòria que exigeixen les entitats ecologistes, però Calvet ha insistit en nombroses ocasions que la moratòria no es pot tirar endavant des del punt de vista legal. Les entitats, i entre elles la Plataforma, discrepen totalment i asseguren que les directrius europees ho permeten.
Calvet, pressionat des de dins
Aquest mateix dilluns al matí el diputat de Junts per Catalunya i fundador fa 30 anys d’Alternativa Verda, Santiago Vilanova, ha fet una ronda de reunions al Berguedà per copsar de primera mà la visió política del cas de la incineradora de Cercs i per reiterar el seu suport a la Plataforma. Vilanova ha carregat amb força contra el seu company de grup parlamentari Damià Calvet, a qui ha retret no donar compliment a les accions que com a grup defensen.
Vilanova ha reiterat que ell forma part del grup parlamentari de Junts per Catalunya com a independent i ha matisat que no aspira a repetir com a diputat passades les eleccions del febrer. Al Berguedà, s’ha reunit amb l’alcaldessa de Berga, Montse Venturós, i amb l’alcalde de Cercs, Jesús Calderer, i a tots dos els ha demanat que permetin un debat entre els promotors de la incineradora i els experts i moviments que s’hi oposen. Tots dos s’hi han prestat i Calderer ha insistit que està disposat a permetre un referèndum per tenir una visió clara de l’opinió popular.
Per la seva banda, la Plataforma entén que el debat ja s’ha generat, però accepta “repetir-lo tantes vegades com faci falta”. Vilanova està “convençut” que el projecte de la incineradora no tirarà endavant i que els promotors perdran el debat, però veu positiu que l’oposició guanyi encara més força.
Segons diu, aquesta unió popular és el que ha de liderar un canvi de govern en polítiques energètiques. L’encara diputat parlamentari ha reiterat que la incineradora de Cercs vol “solucionar al Berguedà un problema que hi ha a l’àrea metropolitana”, que té greus problemes de gestió de residus. En aquest escenari, Vilanova entén que “el lobby de la incineradora està dominant la política parlamentària” perquè “des de fa molts anys els dirigents li han permès que ho faci posant els preus d’incineració molt més baixos que a la resta d’Europa”.
Per aquest motiu, defensa “un canvi de model” i, en concordança amb la Plataforma, “una bateria de mesures en clau energètica” que permetin crear “un país governable energèticament”. Si això no passa, diu, “Catalunya quedarà estancada al passat” i ‘el lobby de la incineració’ seguirà agafant força.