Més de 40 empreses, entre expositors i ponents, passaran per Avià al llarg d’aquest cap de setmana per participar en la Firhàbitat, la primera fira exclusiva de la bioconstrucció i l’eficiència energètica que s’organitza a Catalunya. D’aquesta quarantena de participants, gairebé la meitat són berguedans, la qual cosa també es valora com un èxit per l’organització. “Ens interessava que es creessin sinergies entre les empreses d’aquí i les de fora, i amb aquests números d’inscrits tot apunta que ho aconseguirem”, ha dit en roda de premsa Rosa Prat, membre de la junta de la patronal d’empresaris del Berguedà i organitzadora de l’esdeveniment.
Finalment l’ACEB, principal organitzadora de l’esdeveniment, també ha optat per oferir presentacions de serveis i productes, sobretot, per donar un aparador a aquells negocis que no poden ser a l’exposició de tres dies. Divendres hi haurà presentacions del Gremi d’Instal·ladors (11 h), Roth Ibérica S.A. (13 h), Baxi Climatización S.L.U. (13.40 h), Peralba S.A. (14.40 h) i Ath Aplicaciones Técnicas Hidráulicas S.L. (16.20 h). Dissabte serà el torn de Pedramaties (10 h), Saneseco (10.40 h), Ecoarqutectura Gabi Barbeta (11.120 h), Siccal (12 h), Més habitable (12.40 h) i Orígens Escola Taller de Bioconstrucció (15.20 h). I diumenge hi haurà presentacions de Puraterra (10 h) i Ignisdom (10.40 h). Totes les xerrades seran a la Sala Gran de l’Ateneu, que també serà l’epicentre de ponències i taules rodones.
Aquesta incorporació de presentacions de serveis és la gran novetat d’última hora de la Firhàbitat, que també té a punt els diferents espais que s’habilitaran al poble. L’Ateneu serà l’espai de xerrades i d’exposició, i l’edifici del casal d’avis es convertirà en l’espai per a l’Institut Espanyol de Baubiologie. L’aparcament de l’Ateneu es reservarà als alumnes de l’IEB que es reuniran a Avià amb motiu de la fira de la bioconstrucció. I, a banda, es reservarà un espai a la part de darrere de l’Ateneu, a tocar de la carretera que porta fins al Molí del Castell, com a pàrquing per al públic general.
L’espai firal serà a l’avinguda Francesc Macià, des de l’alçada de l’escola fins a tocar de la piscina municipal. Es reservaran diverses zones d’aparcament als expositors en carrers propers. Hi haurà 33 empreses repartides en 31 estands (n’hi ha que el comparteixen). D’aquests 33 expositors, 15 són del Berguedà i 18, d’arreu de l’Estat.
A banda de la fira, ben bé davant la piscina hi haurà un espai de food trucks i al costat de l’escola s’hi faran tallers. De fet, un dels dos tallers que es faran durant el cap de setmana anirà dirigit als infants i hi participaran els alumnes de l’escola d’Avià. En aquest sentit, l’alcaldessa del poble, Patrocini Canal, ha celebrat que “els nens de ben segur que, quan surtin del taller, faran preguntes punyents a casa i seran uns grans ambaixadors de l’eficiència energètica”. Els infants també està previst que visitin les exposicions i el recinte firal.
60.000 euros de pressupost
Firhàbitat té un pressupost que voreja els 60.000 euros. Aquests diners han sortit de l’ACEB, però també d’altres administracions que finalment s’hi ha sumat. L’Ajuntament d’Avià, per exemple, hi posa 10.000 euros procedents d’una subvenció de la Diputació, a banda de la cessió dels espais i el pagament dels serveis de brigada. L’Agència de Desenvolupament del Berguedà també ha rescatat 18.000 euros per a la fira, que en aquest cas surten d’un projecte de foment empresarial. I el Consell Comarcal hi posa 10.000 euros més, també procedents d’un ajut de Diputació.
El president de l’ACEB, Josep Maria Serarols, ha volgut agrair a totes les persones i col·laboradors que han fet costat a FIRHÀBITAT, així com a tots els expositors i les empreses que hi participaran. Serarols ha afegit que “estem en la bona línia per intentar que s’identifiqui el Berguedà amb valors com el respecte cap al sector primari, la sostenibilitat, la bioconstrucció o l’aprofitament d’energia”.
En la mateixa línia, el president comarcal, Josep Lara, ha esperonat l’organització i ha confiat que “és una fira que ha vingut per quedar-se”. Lara, a més, ha dit que espera que la Firhàbitat no només es quedi, sinó que pugui voltar per altres municipis de la comarca de cara a pròximes edicions.
Per la seva banda, el president de l’Agència de Desenvolupament del Berguedà, Lluís Vall, creu que FIRHÀBITAT té “uns quants ingredients per poder generar nous models de negoci a la comarca en el sector de la bioconstrucció i l’eficiència energètica”, recordant que al Berguedà ja hi ha autònoms i professionals que es dediquen a aquest sector que està en creixement.