Afectacions importants al cor de Berga a partir de dimecres vinent. Durant dos mesos i mig la ronda Moreta quedarà completament tallada entre la plaça de la Creu (a tocar del capdamunt del passeig de la Pau) i el carrer Maixerí (a tocar de La General). No hi podrà passar cap cotxe perquè s’hi faran les obres de reurbanització del carrer. Això també implicarà que tots els tentacles que connecten amb aquest tram de la ronda Moreta toparan amb un prohibit el pas de vehicles quan arribin a la ronda.
El regidor d’Urbanisme de Berga, Aleix Serra, ha explicat en roda de premsa que és l’única manera de garantir que es puguin fer les obres. Suposaran la inversió més gran de l’àrea d’Urbanisme per aquest 2021 (uns 300.000 euros finançats a tres bandes entre Generalitat, Diputació i Ajuntament) i faran que, cap a finals d’any, el tram de la ronda Moreta que haurà estat dos mesos i mig tallat passi a ser d’un sol sentit (només en direcció al passeig de la Pau) i que sigui una plataforma única, és a dir que la carretera estigui a la mateixa alçada que la vorera per on passaran els vianants. De fet, un dels principals objectius de l’actuació és resoldre els problemes que tenen les famílies que porten cotxets o les persones de mobilitat reduïda quan volen passar per la zona a peu.
Un ‘prohibit el pas’ a tots els accessos
Tots els vehicles que vulguin entrar al tram en obres de la ronda Moreta a partir de dimecres ho trobaran tallat. Al carrer dels Banys (entre la botiga de roba infantil Eifa i la perruqueria canina Anadyr) només tindrà obert l’accés des del passeig de les Estaselles. Per baix, a tocar de la ronda Moreta, no s’hi podrà accedir i els cotxes hauran de sortir per on han entrat.
El mateix passarà a l’alçada de la sala d’oci nocturn La General. Els cotxes que vinguin des del passeig de la Indústria trobaran un ‘prohibit el pas’ quan arribin a la cruïlla amb el carrer Maixerí, al costat del monument a Miquel Martí i Pol. La situació serà idèntica a la que es trobaran els cotxes que baixin des del Casino per la ronda de Queralt: quan arribin a la cruïlla amb l’Eifa hauran de girar cua i tornar cap amunt. Ni tan sols podran anar cap a la plaça de les Fonts (porta d’entrada al carrer Major) perquè també estarà tancada i només s’hi podrà accedir pel carrer Verdaguer a través del Pompeu Fabra.
Al carrer Barcelona també hi haurà afectacions importants. El capdamunt del carrer, a la cruïlla amb l’edifici de Cal Cuberas, estarà tallat per les obres a la ronda Moreta. Un cop acabin les obres el tram del Barcelona entre la Gran Via i la ronda Moreta passarà a ser de pujada (ara és de baixada). Però mentre hi hagi les obres a la ronda, s’eliminarà el carril d’aparcaments i passarà a ser un carrer de doble sentit per tal que els cotxes puguin accedir-hi i, quan arribin al capdamunt i s’ho trobin tallat, puguin tornar a baixar. Quan s’inauguri el nou tram de la ronda Moreta, es tornarà a habilitar el carril d’aparcaments, però a l’altra banda del carrer. Si fins ara els aparcaments eren a mà dreta baixant, a partir de finals d’any seran a mà dreta pujant. A la resta del carrer Barcelona, entre la Gran Via i la zona de la plaça Europa tot seguirà com fins ara, tant quan durin les obres com quan hagin acabat.
El regidor d’Urbanisme també ha anunciat talls temporals al carrer dels Banys, el carrer Maixerí i la ronda Moreta (un tros més enllà del tram de les obres). Ara bé, en aquest cas seran talls de dies puntuals i no tindran a veure amb cap reurbanització, sinó amb una actuació de millora de la xarxa de sanejament i rec.
Les línies de bus urbà també queden afectades
Hi ha tres línies de bus urbà que utilitzen el tram de la ronda Moreta que quedarà tallat per obres fins al desembre. En totes tres, l’Ajuntament ha traçat alternatives per poder esquivar les obres i continuar el recorregut a la resta de parades de la ciutat.
La primera afectació és a la línia que porta a les escoles del nord de la ciutat. Els passatgers que solen agafar el bus a la zona de l’hospital enfilen la ronda Moreta asseguts a l’autobús i arriben a la zona de les escoles Vedruna i Sant Joan des de la ronda de Queralt. A partir de dimecres, no ho podran fer: l’autobús ni tan sols trepitjarà la ronda Moreta; des de l’hospital, se n’anirà directament cap al restaurant La Cabana, agafarà els revolts del castell i entrarà a la zona de les escoles per dalt.
A la línia que passa pel centre de la ciutat, l’autobús també esquivarà la ronda Moreta totalment. Quan el conductor arribi als semàfors del Vall des de l’hospital, trencarà cap a la plaça Viladomat i enfilarà el passeig de la Indústria fins a la cruïlla amb el Lluís Millet. Un cop allà agafarà el carrer fins a l’Isaac Albéniz i, així, fins a trobar el Pere III i pujar el passeig de la Pau.
I a la línia que connecta els Pedregals i Casampons passarà pràcticament el mateix que en la línia de les escoles, però en sentit contrari. En lloc d’agafar la ronda Moreta venint des del Casino, el bus connectarà amb l’altra ala de la ciutat a través de la carretera del Castell fins a arribar a la zona de l’hospital.
En canvi, la línia que ve d’Avià continuarà com fins ara, ja que el tram de les obres no afecta cap de les seves parades i, de fet, ni tan sols toca l’itinerari.