Sense marge per créixer, sense marge per badar

El gran drama de la majoria de micropobles és que mai podran créixer, per més que ho vulguin. L’alcalde de Gisclareny, el més petit de tots, diu que pagaria el que fos per perdre el segell, però no té marge per guanyar empadronats perquè totes cases habitables del poble estan ocupades i la llei no permet edificar enlloc més. El mateix passa a Sant Jaume de Frontanyà, on l’alcalde ha rebut múltiples mails de persones interessades a venir a viure-hi. A tots els ha de dir el mateix: que no, perquè no hi ha cases a la venda ni terrenys on es pugui edificar. I què fa una persona interessada en Gisclareny o Sant Jaume, quan pica la porta i se la troba tancada? Doncs picar la d’un altre poble.

Doncs bé: al Berguedà li passa el mateix, però com a microcomarca. La bretxa territorial existeix. No és només la plorera d’aquells que viuen allà on la C-16 perd un carril i passa pel costat d’aquella xemeneia que, anys enrere, treia fum. No és només la cantarella de cada campanya electoral per a les autonòmiques. Ara també hi ha un informe que diu que el Berguedà és la comarca que ha perdut més pistonada de Catalunya pel que fa a competitivitat territorial. Sis llocs més avall en un sol any. No hi ha cap comarca que n’hagi perdut tants.

Ho diu un informe que surt gairebé un mes després de l’aixecament de barreres d’alguns peatges del país. En aquest ‘alguns’ no s’hi inclou ni el Túnel del Cadí ni la C-16 a Manresa. Hi podem afegir tots els matisos del món. Recordarem sistemàticament que els berguedans no paguem el túnel perquè això ens fa creure que no estamos tan mal. Però la realitat és que, per a una família de fora, venir al Berguedà no és de franc ni entrant pel nord ni fent-ho pel sud.

Que perdem (encara més) competitivitat ho diu un informe que surt la mateixa setmana en què, després de més de deu anys, s’ha licitat la portada de serveis a cinc parcel·les del polígon d’Olvan. Fa anys que els empresaris bramen perquè no hi ha sòl industrial disponible a la comarca, malgrat tenir un polígon a mig fer. Ara hi haurà cinc parcel·les més, però el territori ha demostrat a l’Incasòl que hi ha almenys vuit empreses amb un projecte ferm per aterrar de manera imminent a Rocarodona.

Però és que fa més de 10 anys que esperen, les empreses. I la sort és que encara esperen. La majoria són negocis que ja són a la comarca, però necessiten més espai per poder créixer. Si no el troben aviat, se n’aniran. I no és gaire fàcil que tornin, si marxen. Per més que, al cap d’uns anys, la seva comarca els ofereixi llar.

Cal anar a la idea. I la comarca ho sap. Almenys, això és el que desprenen les paraules de l’alcalde d’Olvan, Sebastià Prat. Diu que ara, amb la primera fase en marxa, l’Ajuntament d’Olvan i el Consell Comarcal lluiten perquè les altres dues fases s’accelerin. I és que l’última previsió de l’Incasòl era que les quinze hectàrees de sòl industrial tinguessin llum, aigua i internet l’abril del 2024 (amb aquest primer desplegament només se n’habilitaran 3, d’hectàrees). El 2024 serà tard, però és bon símptoma que els polítics se n’hagin adonat i treballin per anticipar-s’hi. Veurem.

El caos al cor de Berga dona un cap de setmana de treva

La setmana a la capital havia de suposar l’inici d’unes obres que posaven els pèls de punta als conductors. El tram de la ronda Moreta entre la plaça de la Creu i el carrer Maixerí estarà completament tallat durant dos mesos i mig, i les obres havien de començar divendres. De fet, ho van fer. Però l’empresa que les fa, va arribar al terreny amb pocs efectius. El gruix del personal començarà a treballar-hi la setmana vinent.

L’Ajuntament no en sabia res i dimecres de bon matí va tallar la ronda Moreta. En veure que els treballs a la zona eren mínims i que no calia tenir el carrer tallat, dijous al matí el consistori va ordenar que es reobrís el trànsit fins dilluns vinent. Un cap de setmana de circulació més o menys normal al centre de la ciutat.

Ara bé, les obres que, sobre el paper, hi havia d’haver a la ronda Moreta han fet que el JAB modifiqués el recorregut de la seva cursa estrella, els 5 km urbans de Berga. Al final, per la ronda, no hi haurà obres ni hi passaran corredors. Una llàstima. Per veure atletes caldrà anar a la Valldan.

Una desaparició a l’Alt Berguedà

Però si hi ha una notícia que aquesta setmana ha sacsejat la comarca és la desaparició d’un home de 55 anys a Vallcebre. Se li va perdre la pista dissabte passat a primera hora del matí. Bombers, Mossos i voluntaris el busquen des d’aleshores per tota la comarca i l’únic que han trobat és el seu cotxe, cremat, en una zona de cases disseminades. Demà farà una setmana que no se’n sap res.

X