Un joc consciencia els infants del Cadí-Moixeró dels efectes del canvi climàtic al seu entorn

La iniciativa forma part del projecte Betula, que treballa per crear espais de trobada i reflexió als pobles de la zona

Dues peces del joc, una amb l'aspecte actual i l'altra amb l'antic. NIA ESCOLÀ / ACN

L’Ander Lozano té 9 anys i és alumne de l’escola de Vallcebre, al sud del Cadí-Moixeró. Aquests dies, a l’aula, amb els seus companys, juguen a un joc especial, que els mostra com han canviat el paisatge i els pobles que els envolten. L’objectiu és conscienciar sobre els efectes del canvi climàtic. Es tracta d’un joc de memòria, amb fotografies que mostren un mateix lloc amb imatges antigues i actuals. I molts dels alumnes tenen clar amb quin paisatge es queden: “M’agrada més abans. Hi havia més camps, més bestiar, menys carreteres i no estava tan contaminat”, explica l’Ander. El joc és una de les iniciatives del projecte Betula, que vol crear espais de trobada i reflexió per analitzar els efectes del canvi climàtic al Cadí Moixeró.

Pobles sense carreteres i paisatges plens de bestiar, menys bosc i més camps. En ocasions, el paisatge del Cadí-Moixeró ha canviat tant que algunes fotografies, fins i tot, costen de reconèixer. Però els alumnes de l’escola de Vallcebre saben com fer-ho: “Ens fixem en les formes que fan les muntanyes perquè són l’únic que l’home no pot canviar”, explica l’Ander.

La directora del centre, Núria Casals, explica com, amb el joc, els nens prenen consciencia dels canvis paisatgístics que hi ha al seu voltant. De fet, aquest és l’objectiu de la iniciativa, que forma part del projecte Betula, que estudia els efectes del canvi econòmic i climàtic als pobles del Cadí-Moixeró, un entorn especialment vulnerable.

La iniciativa busca crear espais de participació en l’àmbit del Parc Natural del Cadí Moixeró per identificar els canvis paisatgístics i culturals relacionats amb el maneig dels recursos naturals i del paisatge, i associats als canvis socioeconòmics i climàtics que hi ha hagut al territori des de mitjans del segle passat. Un cop identificats els aspectes que han canviat més i els que preocupen més a la població, s’elaborarà una proposta d’actuacions per fer-hi front.

Alumnes de l’escola de Vallcebre, durant el joc. NIA ESCOLÀ / ACN