Arriba una de les cites més esperades del setembre a Berga. És la Fira de Santa Tecla, serà el cap de setmana del 23 i el 24 de setembre, i s’ha presentat als mitjans de comunicació aquest dimarts a primera hora del matí. La nova regidora de Promoció Econòmica, Ermínia Altarriba, ha assegurat que “mantindrà la seva essència”, però s’hi introduiran “algunes novetats”, sobretot per “fer-la més atractiva per als expositors”.
El Parc Natural del Cadí Moixeró, la porta d’entrada
A l’inici de la fira, al capdamunt de la plaça Viladomat, hi tindrà un protagonisme especial el Parc Natural del Cadí Moixeró. La regidora ha apuntat que “és un actiu important per a la comarca, però té un petit dèficit que volem ajudar a revertir, que és que el valoren més a fora que els berguedans propis”.
Per trencar amb això, el parc ocuparà un espai important de la fira. S’hi col·locaran plafons informatius i s’hi faran tallers, adreçats sobretot a la canalla, però també amb punts que interpel·laran els adults. Sobre aquests tallers, el director del Parc, Jordi Garcia Petit, ha avançat que parlaran del respecte pel medi natural i de com s’ha de comportar una persona quan en gaudeix.
Garcia Petit ha recalcat que “en el context actual de crisi de conservació de la biodiversitat els parcs són espais molt importants”. També ha apuntat que des de l’administració hi estan destinant molts recursos (“més de 2 milions d’euros en els últims anys”) i que això genera una repercussió econòmica molt més gran a la zona. Però cal que els visitants s’hi moguin amb respecte per no haver de malgastar aquestes inversions.
Més caps de bestiar
Com és tradició, a la Fira de Santa Tecla hi haurà bestiar. No hi faltaran les vedelles, les cabres, els porcs o els cavalls. N’hi haurà, si fa no fa, com l’any passat, però aquesta vegada la mostra acollirà una explotació ramadera més (16, en total).
A banda, hi haurà uns 25 artesans, prop d’una trentena d’expositors del sector de l’alimentació i els principals concessionaris d’automoció de la zona.
Un espectacle al mig de la fira: Fel Faixedas
Santa Tecla també consolidarà una iniciativa que es va estrenar per la Fira de Maig: introduir un espectacle cultural en el si de la mostra. Per la Fira de Maig, el xou va ser d’en Peyu i aquesta vegada que portarà la comèdia al passeig de la Indústria és en Fel Faixedas. “Tenim el goig de contractar-lo, ja que no ho fan en altres llocs”, ha dit la regidora Altarriba, en referència a la polèmica de l’estiu en què Faixedas va denunciar que li havien anul·lat una actuació a Monistrol de Montserrat perquè el govern havia canviat de color.
A Berga, Faixedas farà el seu espectacle dissabte 23 al vespre. Les entrades anticipades encara no estan disponibles, però es podran comprar en els pròxims dies a través del portal Ticketara per 10 euros. Si en queden, també se’n vendran per 13 euros a la mateixa fira.
El concurs d’hortalisses estrambòtiques es consolida
L’Ajuntament també tornarà a organitzar el Concurs d’Hortalisses Estrambòtiques que va estrenar fa dos anys. Hi poden participar les persones que tenen un hort. Han de portar el producte real al punt d’informació de la fira durant el cap de setmana. Diumenge, a mitja tarda, unes hores abans del tancament de la fira, es farà l’entrega de premis a les hortalisses que guanyin cada categoria.
No gaire lluny també hi haurà espai per a l’agroalimentària, per als productors de proximitat i per a les eines i el material agrícola. Aquest últim -ha apuntat la regidora- “és el que ens costa més d’omplir”.
Trànsit tallat, amb alguna excepció
Tal com és habitual, el trànsit al passeig de la Indústria quedarà afectat per la Fira de Santa Tecla. Es tallarà la circulació a la plaça Viladomat, de manera que els vehicles no podran passar pel lateral del passeig. Només hi podran circular veïns i cotxes de càrrega i descàrrega. També es tallarà l’accés al Vall des del Lluís Millet i fins a la rotonda de l’ambulatori.
Replantejar la fira: “Ens costa trobar expositors”
Ermínia Altarriba ha aprofitat la presentació de Santa Tecla per avançar que l’Ajuntament està treballant en un replantejament de les fires de la ciutat. La nova regidora de Promoció Econòmica creu que cal “una gran reflexió sobre com les encarem”, perquè, segons el seu parer, “han anat perdent entitat amb els anys”. En aquest sentit, ha dit que “abans les fires eren una cita en què els sectors presentaven les seves novetats i el públic ho esperava, però ara aquestes novetats es poden saber en qualsevol moment amb un clic”.
Per això, Altarriba creu que cal buscar “al·licients perquè la gent vulgui venir-hi”. I ha reconegut que el problema que percep no és tan de públic, sinó d’expositors: “Ens costa trobar-ne que vulguin venir”. La regidora, això sí, remarca que “les xifres són bones, però creiem que hi hauria d’haver més demanda i les hem de replantejar comercialment perquè la gent vegi que aquí hi ha negoci i és interessant venir”.
Els grans canvis vindran en futures edicions, però enguany ja s’hi preveuen introduir petits canvis per afavorir a fer una mostra més atractiva. Seran canvis en la imatge general: “Serà més endreçada, més organitzada i amb més senyalització. Creiem que és una manera d’impulsar-la. Mantindrà l’essència, però hi fem alguns retocs bàsics”, ha conclòs la regidora.