L’Ajuntament de Berga descarta la gestió directa de la residència i l’encomanarà a una gestora

El govern continua defensant que l'objectiu a llarg termini és que s'hi impliqui la Generalitat, a través de Salut i Drets Socials, però reconeix que és un procés lent. Per això, s'inclinen temporalment per l'externalització, tot i que recalquen que serà una encomana a una gestora pública.

El govern de l’Ajuntament de Berga ha decidit encomanar la gestió de la Residència Sant Bernabé a una gestora especialitzada en residències. Això no implica que el centre passi a gestionar-se de forma privada, però sí que garanteix que la gestió no serà municipal. El govern deixa clar que la seva opció continua sent que el centre sigui gestionat des del sector públic, però descarta l’opció de fer-ho per la via directa perquè -diu- “és farragosa i lenta, i no ens dona l’agilitat que volem en els tràmits”.

En els últims mesos, la residència ha estat gestionada des de l’Ajuntament i s’ha intentat que fos l’empresa municipal BRG Progrés qui agafés el timó, però la lentitud en els processos han empès al govern a explorar altres vies.

Les dues codirectores han agafat la baixa

La regidora de Drets Socials, Andrea Corominas, ho ha explicat aquest dijous al migdia als mitjans de comunicació, després d’unes setmanes en què la residència ha encadenat diversos contratemps. El 20 de setembre les dues codirectores van renunciar a la codirecció; i al cap d’un mes, el 26 d’octubre, van agafar la baixa per motius de salut.

Davant aquest escenari, el govern ha reordenat l’organigrama de la residència per cobrir les funcions de direcció de forma temporal, a l’espera que s’encomani la gestió a una gestora. La via per resoldre provisionalment el problema ha estat nomenar per a la direcció una treballadora de la residència amb coneixements de coordinació de personal. “És a qui es pot adreçar el personal en casos d’urgències”, ha explicat Corominas, si bé ha matisat que es tracta d’una mesura cautelar.

El remei: externalitzar, però a una figura pública

La via “somiada” per l’actual equip de govern pel futur de la residència era que la Generalitat s’impliqués en la gestió de la residència a través de les conselleries de Salut i de Drets Socials. És en el que fa setmanes que es treballa, però la regidora Corominas ha admès que “estem encallats”, que “no tenim temps” i que “cal buscar solucions”.

El procés perquè la Generalitat acabi formant part de la gestió del centre calculen que podria allargar-se entre dos i tres anys, i això és massa. La via no es descarta en absolut, però, segons Corominas, “cal prendre una decisió i cal fer-ho més de pressa del que a mi m’hagués agradat”.

I la solució és una gestora pública cooperativa. Ho era Sumar, l’empresa pública que durant mesos va assumir la gestió de la residència. I la mateixa regidora ha admès que “és una de les gestores que hi ha, però n’hi ha més”. S’han fet els primers contactes per analitzar les opcions, la situació de la residència i per afinar els plecs de l’encomana que sortirà a concurs en les pròximes setmanes.

Corominas defensa que en els últims mesos l’Ajuntament ha fet un estudi de camp de la residència i que “està bastant clar què s’ha d’encomanar a qui ho agafi”. La regidora apunta que “cal una jerarquització i definició de tasques que, amb el temps, s’ha anat diluint”. Els familiars -diu- “tenen la sensació de deixadesa que no és tant, perquè els usuaris estan ben cuidats”, però reconeix que “cal millorar”. I això passa per definir bé el que es demanarà a la futura gestora: “Amb una encomana ben feta, la gestió millorarà”.

Pel que fa a terminis, la regidora assegura que és una prioritat: “Si pot ser avui, no es deixarà per demà”. I continua marcant-se aquests dos mesos que queden d’any per resoldre-ho.