“No han pogut portar gent al lavabo per falta de personal”: les queixes dels familiars de la residència Sant Bernabé

Reclamen que s'actuï "de forma immediata i contundent per solucionar el dia a dia" i clamen per un model de gestió "eficaç i sostenible per a la residència"

Crit d’alerta dels familiars de la residència Sant Bernabé de Berga per la gestió actual del centre. En un comunicat al qual també s’han adherit les associacions de veïns de la ciutat, asseguren que el centre es troba en una situació de “desgovern” provocada per la baixa de les dues directores i també per la manca de personal. En el mateix comunicat exemplifiquen que el problema “ha provocat situacions límit com no poder portar als usuaris als serveis per falta de personal en aquell torn” i reclamen que s’actuï “de forma immediata i contundent per solucionar el dia a dia i evitar situacions com les viscudes aquests darrers dies”.

Els familiars afirmen que, sense les dues directores, “el personal no sap a qui s’ha d’adreçar ni qui ha de coordinar el funcionament”, tot i que la regidora de Drets Socials, Andrea Corominas, va explicar aquest dijous que, per gestionar les demandes urgents, s’havia nomenat de manera temporal una treballadora amb coneixements de coordinació de personal. Segons els familiars, però, la situació és “límit” i “repercuteix molt negativament en l’ambient de treball i, sobretot, en els usuaris de la residència”.

Per tot plegat, també reclamen que s’implanti “el més aviat possible” un model de gestió “eficaç i sostenible per a la residència” que “anul·li del tot els problemes econòmics i de funcionament generats des que la gestió va tornar a mans de l’Ajuntament”. A més, demanen que se’ls faciliti en tot moment informació directa i que s’escoltin els seus precs i suggeriments.

Pel que fa a millores de la residència, entenen que cal “prioritzar el mobiliari imprescindible pels usuaris, com els llits i els seients”. I assenyalen que “no són els adequats ni pels residents ni pels treballadors”.

Millores al parc de darrere del Pavelló de Suècia

Les famílies també han aprofitat el comunicat per reclamar millores al parc que hi ha darrere del Pavelló de Suècia. “Caldria arreglar el paviment i eliminar barreres arquitectòniques per tal que la gent gran hi camini bé i s’hi puguin moure les cadires de rodes, arreglar la zona de petanca, netejar a fons la zona, esporgar l’arbrat i adequar els elements d’exercici físic per a gent gran que hi ha, però que no són adequats ni accessibles”.

També suggereixen que s’hi posi bancs i alguna paperera més i que s’adequï l’espai de la petanca “perquè no s’hi puguin fer botellots”.

Debat al ple: l’oposició força que es creï una comissió

L’oposició també va treure la gestió de la residència a l’apartat de precs i preguntes del ple d’aquest dijous. Des de Junts, Ferran Aymerich va lamentar que “fins ara parlàvem de desgavell administratiu i tots assumíem que no havia afectat a l’atenció de les persones, però malauradament ens consta la preocupació de familiars perquè el desgavell s’està traslladant a l’atenció dels usuaris”.

En la rèplica, la regidora Corominas va admetre que “hi ha un problema amb la residència”, però va insistir que cal actuar amb urgència i que hi està destinant “totes les hores que puc” per millorar-ho. “Els fets es van precipitar. Hi ha un dia crític que és el dilluns, però el dimarts i el dimecres següent la situació està molt més calmada”.

Minuts més tard, el portaveu del PSC, Abel Garcia, va fer una llarga exposició en què va assegurar tenir “una sensació de déjà-vu” per “estar vivint una cosa per primera vegada que crec que ja he viscut abans”. I va recriminar que ell mateix alerta de la mancances gestores de la residència des de l’inici del mandat passat.

“Seria molt fàcil demanar dimissions i responsabilitats, però no és el que toca. Cal ser responsables i vol incidir en la bona governança”, va dir Garcia, després de sumar-se a les queixes de Ferran Aymerich per la desatenció dels usuaris. I va acabar proposant una comissió de treball compartida entre els regidors dels diferents grups, i també amb personal, familiars o, fins i tot, amb algun usuari. L’objectiu -va dir Garcia- ha de ser “sumar esforços, buscar el consens i la millor solució” per a la gestió.

El govern va acceptar la creació de la comissió i, de fet, van prestar-se a activar-la aquest divendres mateix. Això sí, la regidora Corominas va matisar que creu que, d’entrada, i per decidir el futur immediat de la residència “cal un grup operatiu i àgil” i va suggerir que en primera instància només hi hagi polítics i, més endavant, s’hi incorpori personal.