El maldecap de les voreres a Berga: el 83% són massa estretes i incompleixen la llei

L'Ajuntament diu que seran "la prioritat número 1" i estudia incloure al pressupost del 2024 un paquet d'actuacions sobretot per garantir-ne l'accessibilitat

Vorera en mal estat al carrer Santa Joaquima de Vedruna de Berga
Vorera en mal estat al carrer Santa Joaquima de Vedruna de Berga

Vuit de cada deu metres de vorera a Berga incompleixen la normativa d’accessibilitat, o bé perquè són més estretes del que marca la llei —1,8 m— o bé perquè directament no n’hi ha.

L’equip que ha fet el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de Berga ha recorregut tots els carrers de Berga, i ha determinat que un 41% no tenen vorera i obliguen els vianants a canviar de banda, en el millor dels casos, o a caminar per la calçada, en les zones més problemàtiques.

Un 27% tenen voreres d’una amplada inferior als 90 cm, que és el mínim que marca la llei. I un 15% no arriben a l’1,80 m, que és l’amplada òptima que fixa l’ordre ministerial per l’accessibilitat i la no discriminació en els espais públics, aprovada el 2021.

Les millors zones i les pitjors

El passeig de la Indústria, el passeig de la Pau, algun tram de la carretera de Sant Fruitós i l’avinguda del Canal Industrial són les vies que més espai reserven per als vianants, i superen els 2,5 m d’amplada de les voreres.

A l’altra banda, hi ha moltes zones de la urbanització de Casampons, que no tenen voreres, i el polígon de la Valldan on són molt estretes i, en alguns casos, “hi predomina la vegetació de l’entorn”.

Carrer Olvan, a la serra de Casampons de Berga, amb una banda sense vorera, i l'altra amb un espai per a vianants marcat amb pintura
Carrer Olvan, a la serra de Casampons de Berga, amb una banda sense vorera, i l’altra amb un espai per a vianants marcat amb pintura
Carrer Camí de Garreta, al polígon de la Valldan de Berga, amb la vorera coberta de vegetació
Carrer Camí de Garreta, al polígon de la Valldan de Berga, amb la vorera coberta de vegetació

L’Ajuntament diu que seran “la prioritat número 1”

El regidor d’Urbanisme, Aleix Serra, admet que les voreres de Berga estan en una situació “complicada” i que no s’hi ha treballat prou en els últims anys: “els parcs i jardins estan ara millor que fa dos o tres anys, no per art de màgia, sinó perquè hem pogut ampliar la brigada de jardineria, i les calçades també estan bastant més bé, gràcies a l’última campanya d’asfaltatge; en canvi, és veritat que hi ha molta feina per fer a les voreres”.

Serra diu que seran “la prioritat número 1” de l’Ajuntament en les pròximes intervencions a l’espai públic. Adverteix que no hi ha una solució fàcil, perquè la brigada no té prou mans per dedicar-s’hi, i diu que s’haurà de fer un concurs públic “amb una inversió important” perquè se n’ocupi una empresa privada: “ho estem treballant en la proposta de pressupost, i la prioritat ha de ser millorar l’accessibilitat”.

Vorera estreta al carrer Maixerí de Berga
Vorera estreta al carrer Maixerí de Berga

Millora en els passos de vianants

En canvi, el Pla de Mobilitat ha detectat que s’han millorat bastant els passos de vianants. En l’última dècada, se n’han pintat molts: el 2012, n’hi havia 208, i ara n’hi ha 296. A més, fa deu anys la majoria no estaven adaptats per a persones amb mobilitat reduïda: ara, en canvi, el 56% (160) ja tenen la vorera rebaixada perquè les persones amb cadira de rodes o amb carrets hi puguin accedir.