Així es decideix qui són les parelles d’administradors de la Patum: què dona preferència als aspirants?

El termini de presentació de sol·licituds per part de parelles ja està obert i ho estarà fins al 7 d'abril. Després hi haurà una fase extraordinària perquè s'hi presentin solters, si no hi ha hagut prou parelles aspirants.

L’Ajuntament de Berga ha obert el termini de presentació de sol·licituds per a les places d’administradors i administradores de la Patum. El termini d’inscripció s’acabarà diumenge 7 d’abril i, en cas que el nombre de sol·licituds sigui inferior al nombre de places disponibles (4 parelles), s’obrirà un període extraordinari perquè s’hi puguin apuntar persones a títol individual. La presentació de sol·licituds es fa a través d’una instància genèrica a l’Ajuntament, de forma presencial o telemàtica, adjuntant aquest formulari omplert.

Però quins són els criteris per decidir qui fa d’administració i qui queda descartat? D’entrada, el sistema actual dona preferència a les parelles per davant de qui s’hi vol presentar sol. Aquests últims han d’esperar que en aquesta primera fase no hi hagi prou candidats per a les quatre places, o bé trobar algú amb qui presentar-s’hi.

Tres criteris per tenir la plaça gairebé assegurada

Però, i les parelles? Com se seleccionen, si s’escau que se’n presenten més de quatre? Doncs hi ha tres criteris que decanten la balança a favor d’uns o altres i que serveixen per repartir de 0 a 30 punts a cada parella aspirant.

El primer que dona punts és haver-se casat: si els aspirants s’han casat en l’últim any (entre l’Ascensió passada i la d’aquest any), obtenen 10 punts; si es van casar fa més temps, en sumen 5; i si no estan casats, no en sumen cap.

El segon criteri és el lloc de residència. Si els aspirants viuen a Berga, sumen 10 punts més. Si viuen fora de Berga, però a la comarca, en sumen 5. I si viuen fora de la comarca, no en sumen cap.

I el tercer i últim criteri és la vinculació que els aspirants tenen amb entitats berguedanes i/o comparses i músics de la Patum en els darrers cinc anys. Si les dues persones hi estan vinculades i hi participen activament sumen 10 punts. Si només un dels membres de la parella compleix el requisit, en sumen 5. I si cap dels dos té vinculació ni participació activa amb entitats berguedanes, comparses o músics de la Patum, no sumen cap punt.

Així doncs, la parella d’administradors ideal, segons els criteris actuals, seria un matrimoni celebrat l’últim any, que visqui a Berga i que estigui format per dues persones vinculades a entitats de la ciutat, comparses o músics de la Patum.

El Jordi i la Tània, l’exemple del camí cap a l’accessibilitat a les places

En la seva convocatòria oficial, però, l’Ajuntament de Berga deixa clar que “no és imprescindible que les parelles candidates estiguin casades i tampoc és necessari que les persones integrants siguin parella per exercir el càrrec d’administradors i administradores”. I, de fet, hi ha antecedents que ho confirmen.

La Tània Espel i el Jordi Cuartielles van fer d’administradors l’any 2019. Es van presentar dins el termini per inscriure parelles, però mai han tingut la intenció de casar-se. De fet, ni tan sols ho eren, de parella: eren dos amics que van decidir presentar-se junts a les places.

No les tenien totes perquè sabien que els casats tenien preferència, però van provar sort. La Tània sempre havia volgut ser-ho perquè tenia la il·lusió que el passacarrers s’aturés davant de casa seva, al barri vell, per fer-hi un salt. El Jordi feia anys que estava vinculat a la comparsa dels gegants i sempre havia pensat que, quan es casés, seria administrador. Al final, no li va fer falta arribar al matrimoni. Tots dos van explicar el seu particular cas a l’Aquí Berguedà, durant el Corpus del 2019.

Què ha de fer una parella d’administradors?

Les parelles d’administradors i administradores de La Patum i Els Elois representen els antics quatre barris en què es dividia la ciutat: Feixines o Capdamunt de la Vila (Fonolls), Sant Pere (Esclafidors rebentats), Centre o Carrer Major (Esclafidors embotits) i Raval (Ravenisses). La primera referència documental de la figura dels administradors i administradores data de l’any 1619 i tenien la funció de recaptar diners per finançar les despeses de les festes de l’Octava de Corpus. Avui dia el seu paper ha esdevingut simbòlic i protocol·lari participant en els diferents actes d’ambdues festes. Són aquests:

  • Ple extraordinari del diumenge de l’Ascensió, per tal de rebre la confirmació oficial del seu càrrec.
  • Missa Major del dijous i diumenge de Corpus i missa del divendres de Corpus, després d’haver estat recollits per les respectives bandes de música a les hores convingudes amb anterioritat.
  • Patum de Lluïment de dijous i diumenge de Corpus (a la sortida de Missa Major), i Patum Infantil de Lluïment de divendres de Corpus (a la sortida de Missa).
  • Patum de nit de dijous i diumenge de Corpus (repartits entre les diferents tandes). Patum de tarda de divendres de Corpus.
  • Repartiment dels premis del Concurs de Dibuix Infantil el divendres de Corpus acabada la Patum Infantil de Lluïment.
  • Lliurament dels Títols de Patumaire i de Patumaire d’Honor, i entrega dels premis del Concurs de Cartells el dissabte de Corpus al migdia.
  • Salt de Patum el dissabte de Corpus durant la passada del vespre.
  • Lliurament dels diplomes als infants acompanyants dels Administradors.
  • Altres actes de les festes del Corpus en els quals l’Ajuntament de Berga o el Consell Municipal de La Patum considerin oportuna la seva presència.
  • Assajos i reunions convingudes amb anterioritat a les festes del Corpus.
  • Passada de la festa d’Els Elois el dissabte a la tarda.
  • Passada de la festa d’Els Elois el diumenge al matí.
  • Missa d’Els Elois a l’església de Sant Francesc el diumenge al matí.
  • Presenciar el Ballet de Déu i participar en els balls de la Boda típica de l’Alt Berguedà a la plaça de Sant Joan. I posterior rebuda a l’Ajuntament de Berga.
  • Actes de la festa d’Els Elois en els quals l’Ajuntament de Berga consideri oportuna la seva presència.
  • Altres actes en els quals l’Ajuntament de Berga consideri oportuna la seva presència.