El Toni Sales i la Montserrat Soler van ser dos dels grans protagonistes del matí de l’Ascensió a Berga. El ple els va declarar oficialment nous administradors de l’antic barri del Raval (Ravanisses) i certificava una promesa que, en el si de la família, va començar a dibuixar-se per Nadal.
La Montserrat —una de les grans ànimes d’Òmnium Cultural a la comarca des de fa anys— va proposar-ho a la tardor, però inicialment el Toni —fotògraf de tota al vida al centre del barri vell— va dir que ni pensar-ho.
Van passar unes setmanes i va arribar Nadal. La parella explica que és tradició cagar el tió a casa, amb tota la família, però que aquest any la vetllada va tenir una sorpresa que, a ella, la va deixar amb un pam de nas. El tió va cagar una targeta que venia del Toni i que deia: «Si som o ens volen per administradors aquest any, el meu regal de Nadal és aquest».
Quan es va obrir el procés per presentar-s’hi, el Toni i la Montserrat s’hi van postular i aquest diumenge, al ple de l’Ascensió, els van nomenar amb tots els ets i uts. Com ells, també van ser proclamats Joan Huesca Vancell i Gemma Tor Fàbregas (Feixines o Capdamunt de la Vila – Fonolls); Toni Pons Guix i Maria Àngels Tarrés Mayol (Sant Pere – Esclafidors Rebentats) i Josep Pons Fuster i Maria Montserrat Canal Rosell (Centre o Carrer Major – Esclafidors Embotits).

Mirades, el cartell dels nans nous, guanya el concurs per anunciar la festa
Durant el ple de l’Ascensió també es va destapar el resultat de les votacions del concurs de cartells anunciadors de la Patum i la Patum Infantil, així com el cartell d’enguany de la Patum de La Llar.
Martí Canal Curriu és l’autor del nou cartell de la festa. Amb el lema Mirades i amb els nans nous com a protagonistes, Canal s’ha imposat en el concurs amb 305 vots (gairebé un 36% dels emesos).

El cartell titulat El vell al volt, de Manel Escobet Giró, va aconseguir l’accèssit, en ser la segona opció més votada (224 vots). Els altres finalistes van ser Dimoni dansaire, de Toni Llargués Esclusa (142 vots); Vells bells, de Montse Roca Pagerols (93 vots); i Empaitant a plaça, d’Alexandra Bertral Gras (61 vots).
També es van registrar 5 vots en blanc i 1 vot nul.
Pel que fa a la categoria infantil, la proposta titulada La Patum et mira, de Sara Garcia de l’Escola Santa Eulàlia, va ser la guanyadora amb 233 vots. Les següents propostes més votades van ser Espurnes de Patum, d’Anna Corominas de l’Escola FEDAC Xarxa (178 vots); El foc del poble, de Bryanna Albarracín de l’Escola La Valldan (130 vots); Retalls de Patum, de Tanit Roca de l’Escola La Valldan (105 vots), Salt de plens, de Nour Houda El Mourabet de l’Escola Sant Joan (103 vots); i La geganta nova, de Bruna Ribera de l’Escola Vedruna (61 vots).
Pilar Rey Sangra ha estat l’autora de La força de la Patum, la proposta guanyadora del 14è Concurs de dibuix de La Patum de la Fundació La Llar.

Una Patum d’efemèrides
Després que els regidors aprovessin fer Patum, l’alcalde, Ivan Sànchez, va fer el tradicional discurs de l’Ascensió, per tancar el ple. Aquesta vegada Sànchez es va referir a les efemèrides. D’entrada, va celebrar els 30 anys de la Patum televisada i va felicitar les ànimes de Televisió del Berguedà que continuen fent-la possible. I també va tenir un espai del discurs per lamentar els 20 anys de l’assassinat de Josep Maria Isanta, en plenes de festes de Corpus.
El matí va acabar amb la sortida del tabal per anunciar la festa, als carrers de la ciutat.





