Com sortir de la crisi? Aquesta és la pregunta que es fan polítics i empresaris, molts dels quals encara no veuen la llum al final del túnel. La situació és complicada i als empresaris, en general, els costa molt tirar endavant. Una crisi que a Catalunya i al conjunt de l’estat va estellar a l’estiu del 2007 i que es va anar agreujant fins ara, quan encara no n’hem sortit i quan les xifres de les persones a l’atur són cada vegada més alarmants. A Catalunya, l’octubre passat hi va haver un augment de més de 9.000 persones, amb un total de 566.500 persones a l’atur. Al Berguedà, en concret, se’n van registrar, el mes passat, 2.828 (persones sense feina).
Aquest és el panorama, i tot i no ser massa esperançador cal ser positius i buscar sistemes que ens ajudin a sortir de la crisi. És l’opinió de Cristóbal Montoro, exministre d’Hisenda i portaveu econòmic del PP al Congrés dels Diputats, que avui ha impartit una conferència a Berga, a la seu de l’Associació Comarcal d’Empresaris del Berguedà (ACEB). Ha volgut donar un missatge esperançador als empresaris i ha elevat la capacitat emprenedora de Catalunya.
Montoro ha parlat de les eines i dels camins per sortir de la crisi, un repte i una tasca imprescindible –ha dit– per continuar avançant. En aquest sentit, ha plantejat una sèrie de reformes que considera necessàries i que són la reforma de l’administració: reorganitzar les funcions de l’Estat per determinar les competències de cada ens. La reforma tributària: canviar la naturalesa dels impostos, com per exemple reduir l’IVA en el sector turisme, ha explicat, com a motor econòmic que ha de ser aquest sector. També ha parlat de la importància d’una reforma laboral «que funcioni», ha apuntat. Una reforma energètica: buscar un sistema energètic eficient i més econòmic. I apostar pel desenvolupament tecnològic i la I+D. I també s’ha referit a la importància de tenir presència als mercats europeus, internacionals: «és importantíssim que les empreses innovin i s’internacionalitzin», ha dit.
Si els polítics adopten mesures, Montoro està convençut que Catalunya i Espanya faran front a la crisi i es recuperaran els llocs de treball que s’han perdut en els últims temps.

