Les previsions s’han complert i les matriculacions de vehicles també han baixat al Berguedà. Segons les dades fetes públiques pel Gremi de Venedors de Vehicles de Barcelona, a la comarca el passat novembre les matriculacions van baixar el 33,3% respecte al mateix mes del 2009. Aquest novembre, només es van matricular 30 vehicles, mentre que l’any passat aquesta xifra era de gairebé 50 cotxes.
Unes xifres molt clares i que es corresponen amb les previsions fetes pels responsables del sector, els quals ja comptaven amb què a partir del juliol, amb l’augment de l’IVA i sense les ajudes directes a la compra d’un vehicle, les vendes tornarien a baixar.
La crítica del sector és que això s’hagi fet coincidir i que les ajudes s’hagin acabat pràcticament al mateix temps que s’apujava l’IVA un 2%. Ho ha dit en una entrevista al programa “Berguedà Matí” de Ràdio Berga el cap de vendes del concessionari Automòbils Pedret de Berga, Jordi Macià, que ha assegurat que les marques han ajustat tan el marge de beneficis que poques maniobres poden fer ja per intentar incentivar les vendes.
Les xifres de matriculacions de vehicles al Berguedà estan en sintonia amb les registrades en el conjunt de Catalunya, on fa cinc mesos seguits que les vendes baixen. Així, el volum de vendes s’ha situat en xifres dels anys 90, i en alguns casos d’abans i tot, assegura Macià.
Segons les associacions de fabricants (ANFAC) i de venedors (GANVAM), les vendes van disminuir en el mercat de cotxes petits, mitjans i monovolums, mentre que van créixer en el d’executiu, més vinculat a la compra per part d’empreses. Aquestes organitzacions sectorials asseguren que comprar-se un cotxe ara és un 5% més barat que fa 5 anys i un 20% més que fa 20 anys. Segons el càlcul que han fet amb dades de l’INE, “només” calen sis mesos de salari per comprar un cotxe petit i deu per un de gamma mitjana.
Jordi Macià ja ha avançat que es preveu que la situació actual de matriculacions baixes es mantindrà uns quants anys. Segons les marques, “fins al 2014 o el 2015” i les expectatives per a l’any que ve “són com les d’aquest 2010 o fins i tot una mica pitjors”. Per això ha dit que només els queda “adaptar-se a la situació, trobar noves fórmules i intentar subsistir en aquesta època difícil”.

