Prohibir la circulació de camions per la C-26 entre Berga i Ripoll. Aquesta és la reivindicació –que no és nova– que fa l’alcalde de Borredà, Joan Roma, i en aquest cas també el de Les Llosses (Ripollès), David Serrat. Han fet arribar la petició al conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, després que fa uns dies un tràiler quedés atrapat a la carretera i provoqués el tall de trànsit durant tres hores en totes dues direccions. Una incidència que arribava dos mesos després que un altre camió de gran tonatge es quedés encallat en un dels revolts que hi ha a la C-26, trams especialment complicats per a les maniobres d’aquests tipus de vehicles.
D’aquí el malestar que ha expressat l’alcalde de Borredà, Joan Roma, per a qui la única sortida per evitar aquest tipus d’incidències és prohibir el pas de camions grans en tot el tram de Berga a Ripoll. Segons ha concretat en una entrevista a Ràdio Berga (la pots escoltar clicant l’àudio adjunt) “poden semblar incidents aïllats i poc habituals però en absolut perquè a banda d’aquests incidents més greus, amb talls totals de carretera, d’incidents lleus i mitjans en tenim cada setmana, i no volem que n’hi pugui haver amb resultats fatals”, ha dit. I ha afegit “la Generalitat ha d’actuar abans que haguem de lamentar alguna mort”.
Joan Roma ha recordat que fa uns mesos van enviar un escrit al Director General de Carreteres i van impulsar una iniciativa al Parlament de la mà del grup del PSC, però lamenta que “a dia d’avui no hem vist cap canvi ni hem rebut cap explicació”. Per això, té clar que “no veiem cap més alternativa que la de senyalitzar la prohibició de pas de vehicles de gran tonatge en tot el tram Ripoll-Berga, mentre no es reformi aquest traçat”. És un carretera estreta, amb revolts, i la senyalització en GPS, per exemple, contribueix, segons Roma, a l’equívoc, “perquè als camioners els marca com a carretera principal, amb característiques semblants a la C-25 (l’eix transversal Girona-Vic-Lleida) quan no té res a veure. I s’ho troben quan ja hi són ficats sense possibilitat de sortir-ne”.
El perill que representa, segons alcaldes de la zona com Joan Roma, ha fet que insisteixin en els últims mesos en la “necessitat de prohibir el pas de camions”, deixant com a alternativa de pas la C-25 i agafant després d’eix del Llobregat o bé la carretera que va a Solsona, en funció de la ruta. “Un trajecte més llarg sí, però més segur”, ha apuntat Roma.
És l’única solució que hi veuen ara com ara, tenint en compte que la remodelació de la C-26 no és una obra que es pugui dur a terme ni a curt ni a mitjà termini. Fer aquesta carretera nova és una infraestructura que ha quedat aparcada i per tant, exigeix Roma “volem altres mesures”. Té clar que s’ha de prohibir el pas de vehicles de grans dimensions per la C-26 entre Ripoll i Berga. Han demanat al conseller Vila “la seva personal implicació en la resolució d’un tema que no ha d’esperar a tenir morts per actuar”.