L’equip del Síndic de Greuges visita cada mes diverses localitats de Catalunya per atendre de primera mà les persones que vulguin fer consultes o presentar queixes contra les administracions i les empreses que presten serveis d’interès general; per exemple, les de llum, aigua, gas o telefonia. En aquest sentit aquest dijous 7 de maig li toca el torn a Berga. L’equip del Síndic serà al Centre Cívic, al carrer Mestre Pedret, 2, de la capital de comarca; i s’hi vol atendre tant les persones que vulguin fer una consulta com les que ja tinguin clar que van a presentar-hi una queixa determinada. “L’objectiu és donar un servei a les persones que viuen a Catalunya, el Síndic té com a funció defensar els drets dels ciutadans davant actuacions que són incorrectes”, ha recordat Jordi Sánchez, adjunt al Síndic de Greuges, en una entrevista a Ràdio Berga i a l’AquíBerguedà.cat.
L’ens aconsella, però, demanar visita. De manera que prèviament cal concertar l’entrevista trucant al telèfon 900 124 124 o enviant un missatge a l’adreça electrònica sindic@sindic.cat.
Jordi Sánchez ha relatat que l’ens atén totes les consultes i orienta els interessats, sobre el procediment a seguir per solucionar cada problema. Sánchez, de totes maneres, ha recordat que el Síndic és una institució que no pot intervenir en conflictes entre particulars; perquè aquest poder no entra en les seves competències. Sí que pot actuar, en canvi, quan una persona té un conflicte amb una administració pública, així com amb una empresa que presti algun dels serveis considerats de caire general.
El Síndic intervé normalment a partir d’una queixa, o per iniciativa pròpia quan detecta que les administracions (conselleries del Govern de la Generalitat, ajuntaments, consells comarcals, diputacions, administracions perifèriques de l’Estat) o les empreses que presten serveis d’interès públic a Catalunya poden haver lesionat el dret d’una o més persones.
Jordi Sánchez, així mateix, ha recordat que la institució està al servei del ciutadà. “Hi ha una part cada vegada més gran de persones que utilitzen el Síndic de Greuges, portem ja 6 anys en creixement permanent”, ha indicat; alhora que ha assegurat que “ningú pot pretendre que el ciutadà sàpiga de lleis o normatives”, de manera que ha animat a tothom que tingui una consulta al respecte a acudir al Síndic, una visita que és gratuïta.
L’any 2014 el Síndic de Greuges va atendre 40.000 consultes, 15.000 de les quals eren queixes concretes sobre les que va poder actuar.
Més enllà de la visita concreta, qualsevol persona pot trucar al Síndic de Greuges de 2/4 de 9 del matí a 7 de la tarda, de dilluns a divendres i durant tot l’any. També al telèfon 900124124.
De la mateixa manera, pot fer la consulta a través d’un formulari al web sindic.cat, o dirigir-se a la seu de la institució a Barcelona, al carrer Lluís Companys, número 7.