La pagesia del Berguedà ensenya com és i com es produeixen els productes que mengem

El Berguedà s’ha adherit a la campanya ‘Benvinguts a pagès. Redescobreix la nostra terra’, que es farà del 17 al 19 de juny a Catalunya. Veure com i on es produeixen els aliments que ens arriben a taula, saber com treballen els pagesos, descobrir els productes de temporada, visites a hortes, vinyes, oliveres, granges, ramats, productors… aquest és l’esperit de la primera edició de Benvinguts a pagès, un cap de setmana de portes obertes a unes 150 explotacions agràries i ramaderes catalanes, amb la complicitat d’uns 200 restaurants i uns 250 allotjaments, que també participen a la campanya i que oferiran el menú Benvinguts a pagès, amb productes de proximitat, i paquets especials d’allotjament de cap de setmana.

Del Berguedà s’hi han sumat 5 explotacions agràries, 8 restaurants i 9 allotjaments rurals. Són les explotacions Cal Rovira, Federació Vaca Bruna del Pirineu, Xai de Ferreres, Formatges Cuirols, i Cal Roio Ramaderia Ecològica. Els restaurants Sant Maurici, Cassà de la Plaça, Cal Blasi, Repòs del Pedraforca, Cal Fuster, Ca l’Amagat Rústic Gastrohotel, Hostal Cal Batista, i restaurant Niu Nou. I els allotjaments són Baluard de Ferreres, Berga Resort, Cal Cisteller, Càmping Repòs del Pedraforca, Hotel Ciutat de Berga, La Rovira de Sagàs, Hotel Ca l’Amagat Rústic Gastrohotel, La Volta de Ferreres i Les Cases.

Benvinguts a pagès és una aposta decidida pel producte de proximitat, per posar en valor el món rural, pel turisme d’interior i pel potencial de la gastronomia catalana. Una oportunitat per veure on neix allò que mengem. A la majoria de comarques també es programen activitats complementàries, majoritàriament de caràcter lúdic i cultural.

Liderat per la Fundació Alícia, amb la col∙laboració del Departament d’Empresa i Coneixement, a través de l’Agència Catalana de Turisme, i del departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Benvinguts a pagès s’emmarca dins els actes de la designació de Catalunya com a Regió Europea de la Gastronomia 2016 i de l’Any temàtic promocional dedicat a la gastronomia i l’enoturisme, que tenen com a objectius posicionar el producte agroalimentari local com a exponent singular del territori i com a base d’una cuina que aporta un accent particular a la cultura. L’objectiu és posicionar Catalunya pels seus productes, la seva cuina i com a destinació turística enogastronòmica.

Benvinguts a pagès és una experiència turística diferent que permet que cadascú organitzi el seu cap de setmana a mida en qualsevol punt de la geografia catalana. A través del web www.benvingutsapages.cat, els visitants poden consultar les explotacions, restaurants i allotjaments que participen en la iniciativa, i triar quines cases de pagès volen visitar, quantes nits volen passar fora, on es volen allotjar i on volen reservar el seu menú especial de producte de proximitat.  S’adreça a qualsevol tipus de públic: famílies, grups d’amics, col∙lectius diversos… Les explotacions faran visites gratuïtes el dissabte 18 de juny de 10 del matí a 7 de la tarda i el diumenge 19, de 10 del matí a 3 de la tarda. Divendres i diumenge a la tarda diverses explotacions també faran visites gratuïtes per a grups que hagin fet reserva prèvia contactant directament amb la casa.

Els organitzadors han reiterat la seva voluntat que Benvinguts a pagès debuti amb èxit i que es consolidi en el programa d’esdeveniments anuals a Catalunya. Un dels valors específics d’aquest projecte és que suma paisatge, gastronomia, producte i experiència i que la seva àmplia oferta geogràfica, amb presència a totes les comarques, permet arribar a tot tipus de públic: tant aquells qui busquin una escapada diferent i original a l’altra punta de Catalunya, com aquells qui prefereixin una activitat a prop de casa seva.