El Berguedà és una de les tres comarques on l’ocupació hotelera ha baixat aquest juliol en comparació amb l’any passat. L’ocupació hotelera ha crescut a pràcticament tot Catalunya, però el Berguedà, l’Anoia i el Vallès Occidental en són les excepcions, segons les dades de la darrera Enquesta Flaix del Laboratori de Turisme de la Diputació de Barcelona.
L’ocupació mitjana del mes de juliol en establiments hotelers de la província de Barcelona ha estat del 83,5%, és a dir, un 9% més que el juliol de 2015. L’ocupació ha crescut als hotels, als allotjaments rurals i als apartaments turístics, i ha patit un petit decreixement als càmpings. Els grans números de la demarcació són al Baix Llobregat (+4,4%), al Garraf (-10,85%) i al Maresme (+12,5%), amb ocupacions que rodegen el 90%. Per contra, el Berguedà registra un descens de l’1,8%, l’Anoia ha vist com la seva ocupació hotelera baixava un 1,6% i el Vallès Oriental, un 1,3%. El Berguedà, en concret, calca els resultats de fa un any en la primera quinzena de juliol, però pateix un descens del 3,77% en la segona.
Alguns hotels de la comarca atribueixen aquesta baixada de l’ocupació a la trascendència dels actes que es preveuen per les primeres setmanes de setembre a Berga, amb la Patum extraordinària i la mobilització per la Diada de l’11 de setembre. “Potser la gent s’ha distribuit les vacances d’una altra manera en vista del setembre que ens espera. El cas és que nosaltres ho hem notat, i de quina manera”, afirmen des de l’Hotel Ciutat de Berga.
Altres establiments com l’Hotel Berga Park viuen realitats molt diferents. Pep Graus, gerent de l’hotel, explica que el Berga Park “viu de l’esport i, per tant, l’ocupació durant l’estiu no la marquen aquests esdeveniments extraordinaris, sinó la celebració d’esdeveniments esportius”. El Berga Park també espera un bon setembre, però no pas per la Patum o la Diada, sinó per la Sailfish. La triatló es disputarà d’aquí poc més d’un mes a la capital del Berguedà i, com cada any, omplirà l’Hotel Berga Park de gom a gom.
Creixement important de l’ocupació d’allotjaments rurals al Berguedà
L’ocupació mitjana dels establiments d’allotjament rural al Berguedà ha augmentat un 5,5% respecte el juliol passat. No és el creixement més alt però sí que és un dels més destacables per la gran quantitat d’allotjaments rurals que el Berguedà aglutina. Altres comarques que també han vist augmentada la seva ocupació són el Vallès Oriental, amb un +17,1%, i l’Anoia, amb un +16%. L’altra cara de la moneda és Osona, la segona comarca de la província amb més places de turisme rural, que ha patit un decreixement del 5,5%.
En el cas dels càmpings, pràcticament totes les comarques presenten caigudes respecte el juliol de l’any passat, excepte a la Costa de Barcelona, amb un creixement de l’1,33% que col·loca l’ocupació al 68,3%. Al Berguedà, l’ocupació de càmpings s’ha vist reduïda un 5,3%.
FOTO. L’Hotel Berga Park és un dels establiments hotelers de la comarca del Berguedà / AUTOR: Jaume Fígols