Aquest 2016 Berga celebra el Centenari de la Coronació de la Mare de Déu de Queralt. L’any 1916 la Verge d’un dels santuaris més coneguts de Catalunya, el de Queralt, va ser coronada i, des de llavors, cada vint-i-cinc anys, Berga ha commemorat la Coronació. Aquest 2016, doncs, els berguedans celebren per quarta vegada des del 1916 que la Mare de Déu va ser coronada.
Ara, aprofitant que s’arriba al centenari, l’Arxiu Comarcal del Berguedà ha produït una exposició fotogràfica que pretén ser un itinerari per aquests aniversaris que Berga ha anat celebrant cada vint-i-cinc anys des del 1916. L’exposició es va inaugurar ahir a la tarda al Casal de la Gent Gran de Berga, on restarà oberta fins al 19 de setembre, havent passat els actes del centenari. La mostra estarà oberta cada dia, de dilluns a diumenge, de 10 del matí a 2/4 de 2 del migdia, i de 3 de la tarda a 8 del vespre.
L’exposició inclou un total de vuit vitrines plenes de fotografies en un espai d’uns 17 metres. Les imatges seleccionades s’acompanyen d’una explicació detallada i reflecteixen els actes més significatius de cada celebració, que sovint han seguit patrons molt similars.
Fotografies desconegudes
Els encarregats de muntar l’exposició van reconèixer que, a l’hora de seleccionar les imatges que sortirien en la mostra, van optar per donar prioritat a les fotografies que no han sortit mai abans a la llum o que ho han fet en comptades ocasions. “Teníem moltes més fotografies, però hem optat per aquestes perquè gairebé ningú les ha vist mai. Això ens ha permès crear una exposició d’imatges inèdites”, va explicar un dels organitzadors.
A banda de mostrar fotografies desconegudes per a la majoria dels berguedans, l’exposició també inclou documents, cartells i programes relacionats amb les celebracions de fa 100, 75, 50 i 25 anys. A més, l’Arxiu Comarcal ha decidit afegir un plafó dedicat als actes del centenari d’aquest any, una part, segons els organitzadors, que “ha quedat petita gràcies a la gran quantitat d’activitats relacionades amb el centenari que s’han anat fent des de fa mesos”.
Finalment, més enllà del contingut que es recull en la mostra i de l’aspecte final que té, els organitzadors també van voler destacar la tasca contra rellotge que han hagut de fer des que van rebre l’encàrrec de fer l’exposició, el 9 de juny d’aquest any. Des de llavors, l’Arxiu ha hagut de recopilar totes les fotos que des d’ahir fins al 19 de setembre seran exposades al Casal d’Avis.
FOTO. La inauguració de l’exposició va comptar amb desenes de berguedans que es van apropar al casal per conèixer de primera mà quines fotos s’hi havien recopilat / AUTOR: Marc Canturri