Elisa Soler: “Lluitaré tant com pugui perquè circular per Berga sigui cada dia més segur”

L’Elisa Soler és de Berga, té 52 anys i en fa 25 que és formadora vial a l’Autoescola Canigó. El gener del 1991 va patir un accident a Gironella que va fer que agafés consciència de la importància de la seguretat vial en la vida de qualsevol persona. “En aquella època, hi havia molts accidents a tot el país. Era horrorós“, lamenta.

Des de llavors, el nombre de morts en accidents de trànsit s’ha reduït molt: l’any 1991 es va tancar amb 5.743 víctimes a les carreteres espanyoles, mentre que el 2015 ho va fer amb 1.126. Per a l’Elisa, però, no és suficient: “No ens podem quedar amb les xifres i prou. Cada víctima té una família que ha d’afrontar moments duríssims i que en moltes ocasions se sent sola”.

Per això, l’Elisa lluita des de principis dels 90 per un país sense víctimes de trànsit i, des d’aquest octubre, també ho fa com a presidenta de l’associació ATRAD (Accidents de Trànsit Abans i Després). Aquest nou grup es va presentar públicament la setmana passada i està format per professionals, víctimes i afectats que sumen esforços de manera totalment voluntària per intentar que el nombre d’accidents a la carretera es redueixi encara més i que les famílies que perden un membre en un accident disposin de l’assessorament que necessiten. Segons l’Elisa, fundar l’ATRAD “no és altra cosa que formalitzar el que ja estàvem fent des de feia anys a títol personal cadascuna de les persones que integrem el grup”.

La voluntat d’ATRAD és, segons la seva presidenta, fer pressió a les administracions perquè donin a la seguretat vial la importància que mereix. Partint d’aquesta base, la idea del grup és ser present en tot el territori. En aquest sentit, l’Elisa explica que, de moment, l’únic membre del grup a la Catalunya central és ella, però està convençuda que ben aviat podrà comptar amb el suport de més experts i entitats. De fet, reconeix que els contactes ja existeixen: “Estem en contacte amb tota mena d’associacions que ens poden ajudar com els membres de la plataforma No més morts a la C-55, que fa anys que lluiten per la seguretat a la carretera i intentarem posar-los en contacte directe amb les administracions”.

Pel que fa a Berga, l’Elisa ho té clar: “lluitaré tant com pugui perquè circular per Berga sigui cada dia més segur, tal com ho he fet fins ara a títol personal”. A més, considera que la millora de la carretera que uneix la capital del Berguedà i el túnel del Cadí és “la gran tasca pendent” de la comarca en matèria de seguretat vial, així que “convé posar-hi remei com més aviat millor”.

“La seguretat vial hauria de ser una assignatura a les escoles”

Les iniciatives que pretén impulsar ATRAD van des de xerrades a les escoles i els casals d’avis fins a congressos a les grans ciutats. L’Elisa, però, posa èmfasi en la importància d’actuar en matèria d’educació. “Fa 25 anys hi havia un problema de seguretat vial, ja que l’estat de les carreteres necessitava millorar. En canvi, ara, el problema és d’educació vial“, afirma.

En un accident de trànsit hi intervenen tres factors fonamentals: el vehicle, la via i l’humà. Actualment, segons l’Elisa, “hem millorat en carreteres i cotxes però la responsabilitat del factor humà en la majoria dels accidents preocupa, i molt”. Per aquest motiu, creu que la solució és començar a educar els nens des de ben petits i que la seguretat vial “hauria de ser una assignatura a totes les escoles“.

L’Elisa troba a faltar un punt de conscienciació entre la societat. “Convivim cada dia amb el món del trànsit i tots som responsables de la nostra actitud dins i fora de la carretera”, adverteix. I amb aquests arguments estructura la seva lluita contra els accidents a les carreteres des de fa 25 anys. Ara, amb un peu a Berga i l’altre a Barcelona, assegura que ho podrà fer “amb més recursos i rodejada d’un equip d’experts que frega l’excel·lència”.

FOTO. Elisa Soler asseguda al seu lloc de treball a l’Autoescola Canigó de Berga / AUTOR: Marc Canturri