Els 31 municipis del Berguedà estan disposats a transformar la comarca en un lloc més sostenible i compromès amb el reciclatge. Aquest dimecres a la tarda els alcaldes han arribat un acord per implantar un model de gestió d’escombraries comú en tots els municipis. El nou sistema farà que Gironella, Puig-reig, Casserres i Olvan –els quatre municipis que fins ara gestionaven una part de la recollida pel seu compte- passin a formar part de l’entramat comarcal al 100%. A banda, el consens també evita que Avià es desmarqui del Consell Comarcal i impulsi un sistema autònom, tal com havia anunciat el consistori en els darrers mesos.
Segons ha explicat el president del Consell Comarcal, David Font, just després del Consell d’Alcaldes celebrat aquest dimecres a Bagà, el nou sistema s’adaptarà a la realitat de cada municipi, de manera que hi haurà pobles que tindran un model porta a porta al 100%, d’altres que funcionaran amb un sistema d’illes ecològiques i uns altres que es basaran en un model mixt que combinarà els dos anteriors. Des d’avui, els governs municipis analitzaran la realitat del seu poble i la traslladaran al Consell per tal de formular el projecte definitiu i treure’l a concurs.
Illes modernitzades de contenidors
Una de les grans novetats del nou model, fruit d’un estudi de l’empresa Spora, és, tal com ja va informar l’Aquí Berguedà, que els municipis que reciclin més, acabaran pagant menys. Així ho ha confirmat aquesta tarda Font: “Aquells municipis que generin un major reciclatge rebran un major retorn del cànon als seus contribuents i això revertirà en el rebut de les escombraries dels seus habitants”.
A més, un altre dels grans objectius dels alcaldes amb aquest nou sistema és que “els berguedans se sentin seu el model, ja sigui per fer un bé al medi ambient o perquè no els toquin la butxaca”. En aquesta línia, les illetes ecològiques que s’instal·laran en alguns municipis seran tancades i només s’hi podrà entrar amb un codi que tindrà cada habitant a títol individual, però el sistema informàtic concret “s’ha d’acabar de decidir”, segons ha dit Font.
La implantació del nou model, ha dit el president, demana una inversió d’uns 3 milions d’euros anuals però no l’assumeix el Consell, sinó les empreses que el despleguin a la comarca. A banda, no incrementarà el cost pels ciutadans. “Sí que valdrà més la recollida, però recuperarem més diners per l’increment del reciclatge”, ha assegurat Font. Tot plegat, hauria d’estar en marxa entre el segon i tercer trimestre del 2018.