Mor el científic Jorge Wagensberg, el gran ambaixador del llac de Graugés

Jorge Wagensberg

Ha morts als 69 anys el científic, divulgador i pensador Jorge Wagensberg. Doctor en Física per la Universitat de Barcelona, va ser director del Museu de la Ciència de la Fundació La Caixa entre el 1991 i el 2005, el creador del nou concepte de Cosmocaixa i, en l’actualitat, treballava en el projecte del museu de l’Hermitage a Barcelona.

Wagensberg va passar llargues temporades a Graugés, on descansava, reflexionava i feia passejos per l’entorn. Allà va escriure articles, llibres sencers i aforismes. El gastrònom Toni Massanés recordava fa poc a L’Erol que Wagensberg fins i tot deixava escrits alguns dels aforismes en “en papers enganxats als troncs dels arbres del camí a la riba de l’estany” de Graugés.

“El llac està totalment integrat al paisatge”

Era el més gran expert de la flora i la fauna del llac de Graugés. En una entrevista al diari Ara, el 2012, explicava que el llac “està totalment integrat al paisatge i forma un ecosistema molt interessant, perquè és un lloc de descans d’aus de pas i també hi ha força peixos”. Sobre els peixos, recordava que els pescadors hi van introduir el silur, una espècie que pot arribar a fer 3 metres, i que el fundador de la colònia, Agustí Rosal, hi va plantar espècies no autòctones, com l’erable i el teix, que finalment es va escampar per la Riera d’Avià.

Wagensberg era un client habitual de Cal Garretà, i en destacava sobretot els pèsols negres.

Wagensberg va col·laborar amb l’Àmbit de Recerques del Berguedà i amb diferents entitats de la comarca. Aquí va pronunciar diverses conferències de temes variadíssims: per exemple, sobre tòfones, a Olvan, el 2011, i sobre les paradoxes, en l’acte de graduació de secundària, de l’IES Guillem de Berguedà, el 2014:

X