Ja hi ha palmarès dels Premis de Cultura del Berguedà. L’agrupació teatral la Farsa i La Melanzana Ensemble s’han sumat al ja anunciat Ramon Viladés com a primers guanyadors dels premis. Aquest dissabte, 17 de març, el Monestir de Sant Llorenç de Guardiola de Berguedà ha celebrat la gala d’entrega d’uns premis que impulsa el Consell Comarcal del Berguedà.
El Premi a la Innovació Artística ha estat per a La Melanzana Ensemble, una formació musical integrada per joves berguedans i també d’altres procedències.
El Premi a la Difusió Cultural ha estat per a l’agrupació teatral la Farsa. El jurat n’ha valorat la trajectòria dels impulsors i del projecte presentat, a part de l’impacte al territori, el seu interès i qualitat, el valor cultural i la seva vinculació amb la societat. La candidatura premiada posseeix totes aquestes característiques, sent un autèntic motor cultural i teixint una xarxa social que permet realitzar projectes tant innovadors com tradicionals. La Farsa celebra enguany el 60è aniversari amb membres d’extensa trajectòria i també amb un grup potent de joves que fan pensar en un futur il·lusionant.
El Premi d’Honor de la Cultura Berguedana ha estat per a Ramon Viladés (Sant Mateu de Bages, 1940). Ha fet entrega del premi el president del Consell Comarcal del Berguedà, David Font. El jurat reconeix al popular religiós tota una vida dedicada a una ingent tasca a favor de la preservació i divulgació de la cultura de la comarca. El setembre de 2017, Ramon Viladés va acomiadar-se de la seva tasca de capellà durant 52 anys al Berguedà, els darrers 19 a Avià. Des de l’emotiu comiat que li va fer el poble aleshores, Viladés viu a Solsona.
El jurat ha estat format per la consellera comarcal de Cultura, Anna Maria Serra, el director de l’Arxiu Comarcal del Berguedà, Xavier Pedrals; el regidor de cultura de l’Ajuntament de Gironella, Lluís Vall; l’activista cultural i professor Toni Puig i l’artista polifacètica Angelina Vilella. En aquesta primera edició dels Premis de Cultura del Berguedà s’hi han presentat un total de 15 candidatures (1 ha quedat descartada per defecte de forma)
Segons la consellera comarcal de Cultura, Anna Maria Serra, els premis han estat concebuts per “donar impuls i visibilitat a totes aquelles persones, entitats o associacions que contribueixen activament en el teixit cultural de la comarca”. A la vegada, els premis serveixen per “reconèixer a totes aquelles persones que, amb la seva tasca, han contribuït a preservar i difondre la cultura popular berguedana arreu, donant lloc a un fons cultural extens, notable i de qualitat”.
A banda, el president del Consell Comarcal del Berguedà, David Font, ha tancat l’acte i ha destacat que aquests premis són “la primera pedra per una aposta comarcal de difusió, promoció i acció en l’àmbit cultural”. Segons Font, “tenim entitats, tenim persones molt vinculades a la cultura i sobretot tenim un patrimoni cultural i amb un alt valor patrimonial on la cultura hi ha de començar a tenir un pes cada cop més important”.
L’acte al Monestir de Sant Llorenç ha estat conduït pels actors berguedans Ivan Otaola i Francesc Marginet i ha comptat amb actuacions musicals, teatrals i poesia. L’alcalde de Guardiola de Berguedà, Josep Lara, ha donat la benvinguda als assistents. Seguidament, des de Brusel.les i a través d’un vídeo, el conseller de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Lluís Puig, també ha fet arribar unes paraules als berguedans sobre l’importància dels premis.