Berga, Política

Els actuals càrrecs de confiança de l’Ajuntament de Berga passaran a ser de plantilla

Els actuals càrrecs de confiança de l’Ajuntament de Berga passaran a ser de plantilla
L'alcaldessa inhabilitada, Montse Venturós, en el debat de mig mandat. RICARD CODINA

El ple de l’Ajuntament de Berga ha aprovat aquest març ampliar novament la plantilla del consistori. Entre aquestes noves places de funcionaris, destaca la d’una persona tècnica en Comunicació i la d’un/a secretari/a d’Alcadia, les dues figures que en els darrers mandats el govern ha designat com a càrrecs de confiança. La llei només permet a l’Ajuntament de Berga tenir dos càrrecs de confiança; per tant, en els propers mesos el govern municipal podrà dedicar aquestes places a altres funcions perquè les actuals (tècnica en Comunicació i secretària d’Alcaldia) quedaran cobertes per funcionaris/àries que hauran passat l’examen d’oposició.

A banda, properament l’Ajuntament obrirà el procés selectiu per contractar un tècnic d’Administració General, un auxiliar de Recursos Humans i dos administratius més, a banda de l’administratiu d’Alcaldia ja mencionat i la persona tècnica en Comunicació. L’alcaldessa inhabilitada de Berga, Montse Venturós, explica que “ara l’Ajuntament pot augmentar substancialment la plantilla perquè ha reduït el deute que tenia anys enrere i la llei dona permís per reposar bona part de les places que han quedat vacants”.

En els últims mandats a l’Ajuntament de Berga -explica Venturós- l’augment del deute impedia reposar moltes de les baixes que s’anaven produint i això ha deixat un ajuntament “severament infradotat” pel que fa a personal. Anys enrere, la Unió Europea va aprovar una sèrie de mesures per assegurar l’eixugament del deute que fins aleshores s’havia permès i havia provocat que el de Berga s’enfilés fins on va arribar. Aquestes mesures afectaven a la contractació i deixaven poc marge de maniobra a l’Ajuntament, quan perdia personal: “Això va ser una soga aleshores, amb Convergència al govern, però ho hauria estat amb qualsevol color a l’alcaldia”, confessa Venturós.

Amb tot, el febrer del 2015 el govern de Convergència va aprovar la primera relació de llocs de treball de la història de l’Ajuntament. Fins aleshores, el consistori no disposava d’aquest document, que dicta quines places ha de tenir cobertes el consistori a través de funcionaris. Tot i això, segons Venturós, aquesta relació “assenyala molts menys llocs de treball dels que hauria de tenir un ajuntament d’una ciutat de 16.000 persones com Berga”.

Estic amb tu

Per augmentar aquesta relació de llocs de treball, els ajuntaments poden fer ofertes públiques d’ocupació, que serveixen per ampliar aquest nombre de personal en plantilla i fer créixer aquesta relació de llocs de treball. “En vuit anys, Convergència va fer una sola oferta pública d’ocupació; i en aquests quatre últims, nosaltres n’hem fet quatre”, exposa Venturós. L’alcaldessa inhabilitada reconeix que aleshores hi havia una sola persona a l’àrea de Recursos Humans -ara n’hi ha quatre- però no amaga la seva incredulitat davant la inacció de l’antic govern: “No entenc perquè no es va fer res al respecte i es va deixar una plantilla tan minvada”.

Actualment, la taxa de reposició d’efectius de caràcter general ha augmentat fins al 90% i ha propiciat, entre d’altres coses, que el 2018 l’Ajuntament hagi llançat més d’una vintena de processos de selecció de personal. Fa quatre anys era del 50% i això feia que ni tan sols totes les baixes es podien reposar. Ara, però, a banda d’aturar aquesta pèrdua constant d’efectius, la CUP ha pogut fer quatre ofertes públiques d’ocupació, de manera que la relació de llocs de treball que es va aprovar el 2015 s’ha ampliat substancialment.

A hores d’ara, el consistori té en marxa els processos selectius per incorporar sis agents de policia, un inspector, un tècnic de medi ambient, un tècnic de promoció econòmica, un professor per fer una substitució i un professor de cant per a l’Escola de Música, un delineant, un arquitecte i un tècnic mig de cultura, entre d’altres.

Totes aquestes places es cobriran progressivament en els propers mesos. A totes elles, s’hi afegiran les que aquest març el ple municipal ha aprovat convocar. I quan tot aquest procés acabi, s’haurà de seguir convocant noves places perquè no n’hi ha prou, segons Venturós: “Estem molt per sota de la plantilla que hauria de tenir un ajuntament com el nostre i ho estarem durant uns anys més”.

L’oposició recrimina poc diàleg per part del govern de la CUP

L’ampliació de plantilla es va aprovar en el darrer ple municipal, dijous passat, malgrat que el grup municipal del PDeCAT-CDC hi va votar en contra. El portaveu del grup, Ramon Minoves, va coincidir que cal ampliar el personal del consistori, però va retreure al govern que no es tingués en compte l’opinió de l’oposició a l’hora de decidir quines places s’ofertaven. “Fa mesos que els demanem una reunió i encara no l’hem fet”, va dir. A més, Minoves va destacar que les noves places suposaran una despesa anual d’uns 200.000 euros, fet que “com a mínim requereix un debat i consens previ entre totes les forces, tenint en compte que som a finals de mandat i hi pot haver canvi de govern”.

Des d’Esquerra (ERC), el portaveu del grup, Ramon Camps, va coincidir amb Minoves i va retreure a la CUP la manca de diàleg per tirar endavant l’ampliació. Amb tot, Camps va afegir que “l’ampliació és necessària i no té sentit endarrerir-la més” i els republicans hi van votar a favor: “Aprovem l’ampliació, però no les formes”. La regidora del PSC, Rosalia Monroy, i el regidor d’ICV, Joan Torres, també van votar a favor.

Ajuntament de Berga Funcionaris Montse Venturós Ramon Camps Ramon Minoves selecció de personal

Comentaris