Tenir la titularitat de la Ronda Moreta, la carretera de Sant Fruitós o el carrer del Roser, entre d’altres, ha estat un os dur de rossegar per als darrers governs de l’Ajuntament de Berga. Des del 2011, quan les negociacions amb la Generalitat van quedar aparcades per manca d’acord entre totes dues administracions, l’Ajuntament ha tirat pel dret sovint.
El consistori ha impulsat diverses obres d’envergadura en carreteres que encara eren –i són- de la Generalitat. “És evident que eren obres necessàries”, constata l’actual regidor d’Urbanisme, Oriol Camps. Però el cas és que s’han fet sense el permís del Servei Territorial de Carreteres, que era –i és- qui ho havia de gestionar.
Aquestes intervencions il·legals són:
La rotonda enjardinada que des de fa anys hi ha a l’entrada sud de Berga, que dona accés a la Font del Ros, el passeig de la Pau, la zona del pavelló poliesportiu o bé permet sortir de la ciutat.
Implantació de zona blava a la carretera de Sant Fruitós, des de la benzinera fins a la rotonda enjardinada de l’entrada sud de la ciutat.
La implantació de zona blava al carrer del Roser. “En el seu moment, era necessari perquè era totalment impossible aparcar al carrer del Roser i estava quedant sense botigues”, recalca Camps.
La creació de diversos passos de vianants i, fins i tot, d’algun pas elevat, com ara els de la Valldan.
La rotonda del Bon Joc, que permet pujar cap a la Rasa del Canyet, venint des de la Valldan.
L’Stop ubicat a la carretera de Ribes, un tros més avall de la funerària, per tal de facilitar que els cotxes que pugin des del passeig de la Indústria (pujada de la Sirena) es puguin incorporar a la via.
La construcció de la rotonda a la zona de l’hospital.
Convertir el carrer del Roser en una via d’un sol sentit. Abans es podia anar en tots dos sentits entre Cal Tonillo i el Bon Joc.
Ara, l’Ajuntament i la Direcció General d’Infraestructures i Mobilitat s’han entès i en les properes setmanes es formalitzarà la cessió.
La Generalitat –titular fins ara- ha fet la vista grossa, però ha aprofitat les irregularitats per negociar la cessió. I així queden reconegudes per totes dues parts en l’informe de l’acord al qual ha tingut accés l’Aquí Berguedà: “Aquestes actuacions, totes elles consolidades, han estat portades a terme sense cap comunicació a l’Administració titular del tram i han comportat una alteració significativa de les condicions dels diferents trams”.