Berga

El petit comerç de Berga es marca el repte per sobreviure: “Hem de fer que passegi més gent pel carrer”

El petit comerç de Berga es marca el repte per sobreviure: “Hem de fer que passegi més gent pel carrer”

De cada 10 persones que passegen pels centres urbans de les capitals de comarca, 6,5 hi fan una compra, segons un informe de la Fundació Comerç Ciutadà. A Berga, la unió de botiguers i comerciants n’ha pres nota i ha fet un anàlisi a fons dels hàbits de consum dels berguedans. Per què? Doncs per aconseguir una fita que pot capgirar el futur del petit comerç a la ciutat: “Que passegi més gent pel carrer, i que la gent que ja ho fa passegi encara més”.

És la principal tesi que ha defensat el president de Bergacomercial, Xavi Orcajo, durant la Festa del Comerç que l’associació ha organitzat aquest dijous al vespre al pavelló de Suècia. Orcajo ha explicat que, en aquesta línia, la unió de botiguers ja s’ha mogut en els últims mesos i ha trucat la porta a les administracions més d’una vegada per complir objectius.

Per exemple, una de les vies que pot portar a la gent a passejar més per Berga és que la ciutat estigui més neta. Per vetllar-ho, Bergacomercial ha fet pressió a l’Ajuntament perquè actuï davant l’incivisme i posi el màxim de facilitats per eradicar la presència de caques de gos al carrer. Per això, aquesta primavera UBIC i Ajuntament van impulsar una bateria d’accions per reduir l’incivisme.

Els comerciants també entenen que, per complir el seu objectiu, s’ha de tenir una ciutat endreçada i, en aquest sentit, han fet pressió al Consell Comarcal del Berguedà per millorar els problemes dels comerciants en el funcionament del porta a porta. Gràcies a aquestes pressions, des de fa uns mesos s’ha ampliat l’horari de recollida d’orgànica i cartró. I això fa que hi hagi menys cubells al carrer.

Estic amb Tu

També hi ha un reclam general, que és que falta il·luminació a la ciutat. Per solucionar-ho, Bergacomercial ha presentat aquest estiu un informe sobre els punts foscos de Berga a l’Ajuntament. “A vegades no es tracta de posar més faroles, sinó d’arreglar algun arbre”, ha matisat el president, Xavi Orcajo. En clau d’il·luminació, la unió de botiguers també s’ha bolcat en les llums de Nadal i, el 2018, va multiplicar per 10 la inversió en l’enllumenat d’aparadors: de 1.000 euros a 10.000.

Des de l’associació, Xavi Orcajo s’ha compromès a treballar en aquesta línia però també ha posat deures a les administracions. Reclama cinc coses: un model clar de captació turística, un pla de mobilitat per a la ciutat, una “més que necessària” reforma del POUM que faciliti l’adequació de locals, l’esperada estació d’autobusos i una estratègia clara de gestió de les places d’aparcaments.

DSC01676

La manca d’oci, el pitjor enemic

Un dels grans reclams del comprador és que troba a faltar oci als carrers de Berga. És un dels resultats de l’enquesta que Bergacomercial va fer entre més de 200 visitants de la fira de l’1 de maig. L’oci és un dels punts dèbils de les valoracions, com la qüestionada oferta de restaurants, cafeteries i bars. En una escala de l’1 al 10 (d’inexistent a òptima), els enquestats posen un 5,2 de mitjana a l’oferta de restauradors i amb un 5,4 l’oferta en oci.

En canvi, sorprenentment, un dels reclams que més ha ressonat en els últims mesos, la suposada dificultat per aparcar, no preocupa tant com sembla als compradors. En una escala de l’1 al 10 (des de mai tinc problemes fins a sempre tinc problemes), els enquestats li donen un 4,7 de mitjana als aparcaments.

Un 45% dels ciutadans compraria al migdia si hi hagués comerços oberts

L’enquesta de la Fira de Maig també es preguntava pels dies d’obertura. Els resultats diuen que un 42% dels compradors no tenen un dia fixe per fer-ho, però un 45% ho farien al migdia si hi trobés les botigues obertes. En canvi, la possibilitat d’obrir diumenge genera més controvèrsia: un 40% dels enquestats descarta rotundament comprar un diumenge, un 36% ho farien i un 23% no s’ho ha plantejat mai.

Bergacomercial Comerç UBIC Xavi Orcajo

Comentaris