Carreteres

Enèsim endarreriment a la C-16: les obres del tercer carril no començaran aquest 2020

Enèsim endarreriment a la C-16: les obres del tercer carril no començaran aquest 2020
La C-16 a Berga, al punt on deixa de ser una autovia. MARC CANTURRI

Les esperades obres a la C-16 entre Berga i Bagà no començaran a finals del 2020a diferència del que va anunciar fa escasses setmanes el conseller de Territori, Damià Calvet. El Govern ho ha justificat dient que encara s’estan responent les al·legacions. Això -ha explicat la delegada del Govern a la Catalunya central, Alba Camps- impedirà que les obres es puguin licitar al llarg d’aquest any i puguin començar al darrer trimestre.

El pressupost 2020 no inclou cap partida concreta per a la C-16, però fonts del Departament de Territori han confirmat a l’Aquí Berguedà que el projecte “no està encallat sota cap concepte”. Els diners de la C-16 surten de la partida d’Infraestructures, que disposa de 1.874 milions d’euros per invertir en la xarxa viària i la gestió de l’aigua. El projecte per a la C-16 s’enfila fins a 180 milions d’euros.

La darrera ocasió que el conseller Calvet va parlar de la C-16 va ser al 15è aniversari de Cedinsa a Puig-reig, aquest desembre. El conseller va assegurar aleshores que “els eixos són troncs importantíssims pel país” i “la C-16 no té la capacitat que voldríem entre Berga i Guardiola de Berguedà”. Per solucionar-ho, el Govern té previst instal·lar-hi el tercer carril reversible amb barrera mòbil, un sistema pioner al país que ha de permetre tenir dos carrils de la marxa en el sentit que vagi més carregat de cotxes.

El conseller va recalcar que, per poder iniciar les obres aquest 2020, calia que l’actuació s’inclogués en el pressupost 2020. L’altre instrument que calia treballar eren les al·legacions rebudes. En aquest sentit, el Govern segueix responent-les i, això, sembla que ha estat el detonant per no incloure la inversió en el pressupost d’aquest any.

21 quilòmetres dividits per trams de quatre i tres carrils

La fórmula del Govern per resoldre les congestions a la C-16 és dividir els 21 quilòmetres entre Berga i Bagà en trams de quatre i tres carrils.

La Generalitat desdoblar totalment la carretera entre Berga i Cercs per aconseguir quatre carrils de circulació (dos en sentit nord i dos, en sentit sud). A partir d’aquí i fins a Malanyeu, el Govern hi vol fer un tercer carril reversible amb una barrera mòbil que permetrà desdoblar un sentit de la marxa en funció de les necessitats. A Malanyeu, l’orografia permet tornar a desdoblar totalment la via i fer-hi 1,5km de quatre carrils. I des de Malanyeu fins a Bagà, s’hi aplicarà el mateix sistema que entre Cercs i Malanyeu: els tres carrils amb barrera mòbil.

Les obres per fer aquesta carretera havien de començar a finals del 2020, segons les darreres previsions del Govern. No serà així i, per tant, la data fixada per acabar-les, el 2022, també s’endarrerirà.

barrera mòbil C-16 carril reversible Damià Calvet Govern

Estic amb tu

Comentaris