La Plataforma Anti-incineradora de Cercs ha presentat una demanda a la Fiscalia contra el promotor de la incineradora, l’empresari Lluís Bassiana, l’alcalde de Cercs, Jesús Calderer, i el secretari i l’arquitecte municipal. La plataforma demana que se’ls investigui per possibles delictes contra el medi ambient i la salut de les persones i per un possible delicte de prevaricació urbanística i ambiental.
La demanda es basa en tres potes. La primera és un possible delicte contra el medi ambient i la salut de les persones per les quantitats de fibrociment que, segons la plataforma, s’estan manipulant en el desmantellament de la central tèrmica de Cercs.
La segona pota és un possible delicte de prevaricació urbanística i ambiental per haver atorgat llicències d’obres i de parcel·lació a l’empresa que vol instal·lar la incineradora. En aquest sentit, la plataforma creu que l’Ajuntament hauria d’haver aturat les obres des de fa temps i no ho ha fet, almenys, fins la setmana passada. “Tenim constància i imatges que demostren que, fins la setmana passada, s’hi estava treballant”, han assegurat portaveus de la plataforma.
La plataforma va informar l’alcalde que les obres de desmantellament no s’ajustaven a la llicència sol·licitada el setembre passat. Ara, la mateixa plataforma critica que aleshores no es va adoptar “una mesura immediata” i es va deixar que les obres continuessin a l’espera de rebre documentació. El 10 de gener l’alcalde va suspendre les obres, però la plataforma assegura que els treballadors seguien actuant-hi fins la setmana passada.
I la tercera pota de la demanda és l’emissió d’un certificat urbanístic a favor de l’empresa promotora que podria estar en contra de la llei vigent, segons la plataforma.
Per tot això, la plataforma demana que s’investiguin les empreses implicades en l’afer, tant la que s’encarrega del desmantellament (Infreemu SL) com la promotora de la incineradora (EM Spain Waste&Treatment). Lluís Bassiana està vinculat a totes dues empreses i, per això, la plataforma demana que la investigació se centri en ell. A banda, la demanda sol·licita que es paralitzi immediatament qualsevol actuació a l’entorn de la central tèrmica.
Gran mobilització a la vista
La plataforma també ha anunciat que prepara una gran mobilització de cara al proper 1 de març. El moviment està pendent d’unes autoritzacions i encara no ha dit ni el lloc ni el format de la reivindicació, però assegura que en les properes setmanes ho anunciarà a través de les xarxes socials i els mitjans de comunicació.