Empreses

Un 13% de les empreses del Berguedà es planteja fer un ERTO o ja l’està tramitant

Un 13% de les empreses del Berguedà es planteja fer un ERTO o ja l’està tramitant
El teletreball ja s'està aplicant en un 26% de les empreses del Berguedà. PIXABAY

Un 13% de les empreses del Berguedà es planteja fer un Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació (ERTO) o ja l’està tramitant. Ho constata un estudi que ha fet l’Associació Comarcal d’Empresaris del Berguedà durant els primers dies d’estat d’alerta per la pandèmia del coronavirus.

L’ACEB ha fet una enquesta telefònica entre els seus associats i ha recollit un total de 101 respostes, que permeten una segmentació sectorial per empreses. Les dades obtingudes són una radiografia de la situació de les empreses enquestades del 16 al 19 de març. En els pròxims dies pot ser que canviïn, ja que la situació de les empreses pot variar.

Només un terç de les empreses segueix produint i venent amb normalitat

Per a un 34% de les petites i mitjanes empreses i dels autònoms el Covid-19 no està tenint cap efecte en termes de reducció de vendes o d’activitat, mentre que per al 66% restant sí. Un 22% afirma que ha hagut de parar un 100% la seva feina. Un 16% ha vist disminuïda la seva activitat entre un 70% i un 90%; un 15% l’ha disminuït entre un 40% i un 70%; i un 13%, entre un 10% i un 40%.

D’altra banda, un ha 5% del total de les empreses ha vist augmentada la seva activitat. Es tracta d’empreses del sector de l’agricultura, les TIC, i serveis professionals (assessories).

Captura de pantalla 2020-03-19 a les 20.48.48

A nivell sectorial l’impacte de la crisi del coronavirus s’accentua especialment en sectors com la construcció, l’hostaleria i la restauració que han hagut d’aturar la seva activitat gairebé en un 100%.

Aprovisionaments i estocs

Un 74% de les pimes i autònoms afirma no haver patit cap problema pel que fa a l’aprovisionament de materials i components. Un 19% apunta haver experimentat falta de material, ja que els proveïdors no els hi fan enviaments; i un 7% assegura que en unes dues setmanes com a màxim començarà a tenir problemes de subministraments, ja que les empreses amb les quals treballen no els hi faran arribar material i per tant patiran una ruptura d’estocs.

Els problemes amb l’aprovisionament s’accentuen en el cas de les empreses de la indústria i la logística.

El teletreball aterra en el 26% de les empreses i autònoms

Un 26% de les empreses i autònoms han aplicat mesures de teletreball per als llocs de treball en què això és possible. Un 37% segueixen treballant al lloc de treball habitual però aplicant les mesures i normes sanitàries indicades pel govern, mantenint les distàncies necessàries. Un 11% ha reduït l’horari habitual de la seva jornada, un 9% s’ha organitzat amb torns i equips de treball per evitar que hi hagi moltes persones en un espai, i un 17% s’ha vist obligat a tancar.

Acomiadaments temporals

Un 70% de les pimes i autònoms afirmen que continuarà patint l’afectació del Covid-19 sobre la seva activitat els propers mesos i es mostren molt preocupades per la situació d’incertesa que estan patint. A banda, un 13% de les empreses enquestades es planteja fer un expedient de regulació temporal d’ocupació (ERTO) o ja l’estan tramitant.

Les empreses demanen agilitat burocràtica

L’ACEB ha fet l’estudi de la realitat empresarial berguedana amb l’objectiu de conèixer l’impacte que la pandèmia està tenint en el teixit de les empreses i copsar el nivell de preocupació de l’empresariat. L’enquesta també ha servit per aprofundir en com estan afrontant aquesta situació i com s’estan organitzant els equips de treball.

A banda, l’estudi permet constatar si arriben a temps els subministraments i materials necessaris per dur a terme la feina de les empreses, i també per anticipar quin panorama preveu l’empresariat per al futur.

Després de l’anàlisi, l’ACEB conclou que cal agilitzar els ajuts econòmics per a les empreses, així com també els tràmits administratius, especialment els relacionats amb els ERTOs. També cal suspendre la quota d’autònoms i flexibilitzar els pagaments a proveïdors, ajornar el pagament d’impostos. A banda, les empreses que no poden teletreballar reclamen mascaretes i desinfectant per seguir desenvolupant la seva tasca.

En aquesta línia, l’ACEB ha impulsat un nou canal de comunicació a la seva pàgina web per publicar totes les informacions del COVID-19 en referència a recomanacions, criteris, recursos, mesures econòmiques i administratives, etc. L’apartat s’actualitza diàriament amb les notícies que es van publicant arreu del país.

ACEB Associació Comarcal d'Empresaris del Berguedà coronavirus COVID-19 Empreses

Estic amb tu

Comentaris