L’Ajuntament de Berga deixarà, finalment, d’assumir el cost de la recollida de voluminosos a la ciutat, després de dos anys de la implantació del porta a porta. El govern municipal ha arribat a un acord amb el Consell perquè sigui l’ens comarcal qui pagui el servei, tal com fa en la resta de municipis del porta a porta. De fet, la recollida de voluminosos era un dels serveis que s’incloïen dins el paquet gestionat comarcalment amb l’arribada del porta a porta, però a Berga no s’ha materialitzat fins ara.
El conseller comarcal Ivan Sànchez (CUP), que també és regidor a l’Ajuntament de Berga, va exposar-ho aquest dimecres al ple comarcal que -entre d’altres coses- va servir per aprovar l’increment de la taxa d’escombraries fins a 121 euros anuals. La CUP va abstenir-se en la votació, però va matisar que no era perquè no cregui en el sistema porta a porta, sinó perquè entén que el Consell no ha complert alguns dels compromisos que va adoptar en el moment de la implantació.
El conseller de Medi Ambient, Vicenç Linares, va admetre en la rèplica que la recollida de voluminosos no s’ha solucionat a Berga fins ara, però va al·legar que el motiu era que l’Ajuntament tenia una empresa subcontractada d’abans del porta a porta i el contracte ha estat vigent fins aquest octubre. En declaracions a l’Aquí Berguedà, el regidor de Medi Ambient de Berga, Eloi Escútia, ha matisat que, si l’Ajuntament ha mantingut el contracte en vigor, és perquè no ha tingut la seguretat que el Consell assumiria el servei: “No puc parar una aixeta, si no tinc la certesa que l’aigua m’arribarà per un altre camí”.
A efectes pràctics, l’Ajuntament ha pagat durant gairebé dos anys un servei que a la resta de municipis del porta a porta ha assumit el Consell Comarcal. Això sí, el conseller de Medi Ambient va recalcar al ple que l’empresa contractada per ells ha assumit la recollida dels abandonaments de voluminosos que hi ha hagut a la ciutat. Ara, finalment, l’ens comarcal s’ha compromès a assumir-ne tot el cost. A banda, de cara al desembre o el gener, té previst treure el concurs per encarregar la gestió de deixalleries fixes i mòbils de la comarca. I en aquests concursos ja s’hi inclourà Berga amb les mateixes condicions que la resta de pobles.
El president comarcal, Josep Lara, va avançar al ple de dimecres que “la freqüència de la deixalleria mòbil s’augmentarà notablement: pràcticament es doblarà”. A Berga, n’hi haurà cada dues setmanes. Amb tot, el govern de la ciutat retreu que “fins ara aquest servei no s’ha vist” i considera que “pel volum d’habitants que representa, Berga hauria hagut de tenir un tractament molt més adequat”.
Altres reclams: més dades i pagament per generació
En les darreres trobades entre el Consell i l’Ajuntament, el govern comarcal ha proposat que s’estudiï canviar les bosses de la fracció de resta per cubells. La proposta està encaminada, tal com ja va explicar dimecres l’Aquí Berguedà. A banda, l’Ajuntament ha pressionat perquè es treballi en una fórmula que permeti bonificar aquell ciutadà que faci la recollida selectiva correctament, és a dir, caminar cap al pagament per generació. “La immensa majoria de la població ho té, però ara ens trobem que l’augment del rebut és lineal, per a tothom igual, i hem de tenir eines per premiar”, ha dit el regidor Escútia. El Consell Comarcal hi està treballant però, de moment, té altres fronts oberts, com la implantació d’un nou sistema als pobles petits, que també necessiten atenció urgent.
Un altre reclam de la capital de comarca és “la manca d’informació en alguns casos sobre les dades del servei”. El regidor Escútia reclama un control més accessible de l’evolució del porta a porta a tota la ciutat, especialment en llocs com el càmping Berga-Resort, on la recollida selectiva encara és una fita pendent. L’Ajuntament també ha reclamat que es contracti informadors de manera fixa perquè treballin a Berga, ja que entenen que “és indispensable per resoldre els problemes que tenim en alguns punts negres de la ciutat”.