Cars Berga

Empreses

Els botiguers de set municipis del Berguedà comencen a repartir aquest cap de setmana més de 100.000 ‘rasca’ als clients

Els botiguers de set municipis del Berguedà comencen a repartir aquest cap de setmana més de 100.000 ‘rasca’ als clients
Representants d'alguns dels municipis participants en la campanya del 'rasca i compra' del Berguedà. MARC CANTURRI

Aquest dissabte comença la campanya dels ‘rasca i compra’ al Berguedà. Hi participen finalment set municipis de la comarca. Cada ajuntament hi ha aportat el que ha cregut oportú i, en base a aquestes aportacions, tindrà més o menys vals premiats a repartir.

En total, s’han fet més de 100.000 vals que aniran a parar a tots els establiments de la comarca, sense distincions. Un cop allà, el botiguer els podrà repartir a cada client que faci una compra, i el client haurà de rascar-los per descobrir si té premi o no. Dels més de 100.000 vals, un 10% contenen un premi de 10 euros per gastar en un establiment del mateix municipi on s’ha aconseguit. Per bescanviar el val i, per tant, estalviar-se 10 euros en una compra, caldrà que el client faci una compra mínima de 20 euros (el producte li sortirà per 10€, si val 20). D’aquesta manera, els diners públics que s’hi inverteixen es traduiran en el doble per al comerç.

Les aportacions de cada municipi

Al final, els municipis que hi han participat són Avià, Bagà, Berga, Cercs, Guardiola, Olvan i Casserres. Entre tots hi han posat 83.000 euros, als quals s’ha de sumar l’aportació de 50.000 euros que fa el Consell Comarcal. D’aquests 50.000 euros, 25.000 han servit per finançar els costos de disseny i impressió dels vals. Els 25.000 restants s’han repartit entre els set municipis participants en funció del nombre d’habitants que tinguin.

Pel que fa als ajuntaments, Berga hi ha aportat 50.000 euros; Cercs i Bagà, 10.000€ cadascun; Guardiola, 5.000; Avià, 3.000; i Olvan, 2.500. Tots aquests diners, més la part del Consell Comarcal, van directament als vals premiats i revertiran exclusivament a les botigues del municipi en qüestió, malgrat que inicialment es va estudiar la idea que fos una campanya comarcal i els vals aconseguits en un municipi es poguessin bescanviar en qualsevol altre.

“Un tratge a mida de cada municipi”

Cada poble ha pogut decidir a quin sector van a parar els descomptes. Així, la majoria han optat per destinar-ne un 30% a la restauració i les estètiques, ja que consideren que és el sector més afectat per la crisi de la Covid-19, mentre que el 70% restant es podrà bescanviar en qualsevol dels altres sectors. “Al final ha acabat sent un tratge a mida de cada municipi”, ha destacat el president de l’Agència de Desenvolupament, Lluís Vall.

A més, Berga -que és, de llarg, el municipi més gran que hi participa- ha decidit deixar fora de la campanya el sector de l’alimentació, ja que tot i que també ha patit durant tot el 2020, a diferència de la resta no ha hagut de tancar pràcticament en cap moment. Això sí, malgrat que les botigues d’alimentació no podran beneficiar-se dels descomptes, sí que rebran vals ‘rasca’ a repartir entre els seus clients.

Sobre el criteri a l’hora de repartir un val per part d’un client, el president de l’Agència ha assegurat que “el que ens interessa és que aquests vals es reparteixin, ja que el pitjor que ens podria passar és que en quedessin a les botigues”. Per això, els botiguers podran repartir-los en cada compra, independentment de quin sigui l’import que el client s’hagi gastat a la botiga.

Una negociació de mesos

Els vals de ‘rasca i compra’ són una reconversió dels ajuts a autònoms i empreses que el Consell Comarcal va plantejar a la primavera, a través d’aportacions dels ajuntaments. Amb el pas dels mesos, la idea va perdre força, i l’ens va topar amb les particularitats de cada alcalde o ajuntament.

Així, aquesta tardor, es va prendre la decisió de fer una campanya per als municipis amb teixit comercial, tal com ja va avançar l’Aquí Berguedà fa setmanes. Entre aquests, hi ha Puig-reig i Gironella, que han optat per repartir vals directament a les famílies, ja que tenien prou diners reservats com per arribar a totes les unitats familiars del municipi.

Pel que fa a la idea dels ‘rasca i compra’, la possibilitat que els vals s’aconseguissin en un municipi i es poguessin gastar en qualsevol dels altres també es va acabar descartant. El motiu principal és que la majoria d’ajuntaments volien assegurar-se que, com a mínim, una part dels diners es quedessin al poble i això enrocava les negociacions. En paral·lel, el temps corria i el Nadal s’acostava, de manera que els ‘rasca i guanya’ ha estat l’única via per acabar donant sortida a uns diners que alguns municipis tenien arraconats en un calaix des de la primavera.

Agència de Desenvolupament del Berguedà Campanya Campanya de Nadal Comerç Consell Comarcal del Berguedà rasca rasca i compra

Comentaris